حمل 04, 1401 14:57 Asia/Kabul
  • ادامه واکنش ها به تاخیر در بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان
    ادامه واکنش ها به تاخیر در بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان

در ادامه نارضایتی ها از تصمیم طالبان برای تعطیلی مدارس دخترانه صنف ششم به بالا ، برخی چهره های بین المللی این اقدام طالبان رامحکوم کردند.

به گزارش رادیو دری؛ آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در این باره با صدور بیانیه‌ای اظهار کرد: مانع شدن از رفتن دختران به مدرسه، نه تنها حق دسترسی برابر آن‌ها را به آموزش نقض، بلکه آینده افغانستان را نیز تهدید می‌کند.

میچل باچله کمیسر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر نیز یاد آور شده است که مقامات طالبان در بازدید دو هفته پیش او از کابل درباره باز شدن مدارس دخترانه اطمینان داده بودند.

باچله افزود: جلوگیری طالبان از رفتن دختران به مدارس، نادیده گرفتن نیمی از جمعیت افغانستان بوده و اقدامی ناعادلانه و زیانبار است.

جوزف بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای این تصمیم را خلاف تعهد رهبران طالبان به مردم افعانستان و جامعه‌ جهانی دانست و تاکید کرد که طالبان با عملکردش قضاوت خواهد شد نه با وعده‌هایش.

وزارت معارف طالبان دیروز همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید در افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: هرگاه مطابق شریعت، رسم و رواج و فرهنگ افغان لباسی برای مدارس طراحی شود، آنگاه براساس حکم رهبری امارت اسلامی مدارس آغاز به کار خواهند کرد.»

در همین حال سهیل شاهین رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر در واکنش به انتقادات گفته است: در رابطه با ممنوعیت دختران از حضور در مدارس مساله‌ای وجود ندارد، بلکه فقط یک موضوع فنی درباره تصمیم‌گیری در مورد نوع لباس مدارس است که سبب به تعویق افتادن بازگشایی مدارس شده است.

امیدواریم این موضوع هرچه زودتر حل و نهایی شود.

واکنش های داخلی و جهانی به عهدشکنی طالبان در بازگشایی مدارس دخترانه

قفل مدارس دخترانه در افغانستان باز نشد

 

 

کلیدواژه