حمل 04, 1401 16:39 Asia/Kabul
  • سازمان همکاری اسلامی: صلح در افغانستان با دولت فراگیر تضمین می‌شود
    سازمان همکاری اسلامی: صلح در افغانستان با دولت فراگیر تضمین می‌شود

کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در بیانیه‌ای مشترک تشکیل دولت فراگیر در افغانستان را تامین کننده صلح پایدار در این کشور دانستند .

به گزارش رادیو دری، وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در بیانیه‌ای مشترک ضمن تاکید بر تعهد خود به حاکمیت، استقلال، تمامیت ارضی و وحدت ملی افغانستان، خواستار ایجاد دولت فراگیر در این کشور شدند.

در این بیانیه آمده است: «ما تاکید می کنیم که صلح و ثبات پایدار در افغانستان تنها از طریق تشکیل یک دولت فراگیر، گسترده و با مشارکت تمام اقوام افغانستان تضمین می‌شود.»

کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در بیانیه‌ای مشترک افزودند: دسترسی زودهنگام افغانستان به منابع مالی خود برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی و تشدید وضعیت بشردوستانه حیاتی است، ما خواستار آزاد سازی دارایی‌های ملی مسدود شده افغانستان به مردم این کشور هستیم.

کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی همچنین بر اهمیت استفاده نکردن تروریست‌ها از خاک افغانستان به عنوان پناهگاه و یا پایگاه تاکید کرده و از جامعه جهانی خواستند تا در برابر احتمال تحریک و نقش خرابکاران داخلی و خارجی هوشیار باشند تا تلاش‌ها برای تضمین صلح و ثبات در افغانستان از مسیر خود خارج نشود.

چهل و هشتمین نشست  وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی  شب گذشته در اسلام آباد پایان یافت .

هم اکنون  افغانستان به دلیل ادامه تحریم ها و مصادره داریی های این کشور از طرف آمریکا با بحران انسانی و اقتصادی مواجه شده است .

از زمان به قدرت رسیدن گروه طالبان در افغانستان و خروج نظامیان تروریست آمریکایی از این کشور ، واشنگتن حدود 10 میلیارد دلار از دارایی های افغانها به را بلوکه و مصادره کرده است .

اشغالگری بیست ساله آمریکا در افغانستان و جنگ ناشی  از آن عامل اصلی بدبختی و گرسنگی مردم  این کشور بوده است.

ایران باز هم تشکیل دولت فراگیر در افغانستان را خواستار شد

نشست وزرای خارجه کشور‌های سازمان همکاری اسلامی در پاکستان

کلیدواژه