حمل 05, 1401 11:07 Asia/Kabul
  • درخواست افغانستان از چین برای پیوستن به طرح کمربند و جاده
    درخواست افغانستان از چین برای پیوستن به طرح کمربند و جاده

ملا عبدالغنی برادر معاون رئیس حکومت طالبان در دیدار با وانگ یی وزیر امور خارجه چین در ارگ کابل پیوستن افغانستان به طرح «یک کمربند- یک جاده» چین را خواستار شد.

به گزارش رادیو دری؛ در این دیدار که در قصر چهارچنار ارگ انجام شد ملا عبدالغنی برادر با اشاره به ظرفیت های اقتصادی گسترده افغانستان، پیوستن کشورش را به طرح « کمربند و جاده» خواستار شد.

طرح « کمربند و جاده» طرح۹۰۰ میلیارد دلاری چین برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های اقتصادی کشورهای مسیر جاده ابریشم است که کشورهای شرق، غرب و جنوب آسیا را در بر می گیرد.

برادر در دیدار با وانگ یی همچنین بر افزایش صادرات محصولات زراعی مانند جلغوزه و زعفران از افغانستان به چین و سرمایه گذاری چینی ها در استخراج معادن، تطبیق طرح های انکشافی و آغاز طرح مس عینک لوگر تاکید کرد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد گفت: ما به همکاری صادقانه با چین متعهد هستیم و تامین صلح و امنیت در افغانستان به معنای صلح و ثبات در منطقه است.

در این دیدار وانگ یی وزیر امور خارجه چین نیز تاکید کرد که کشورش در امور داخلی افغانستان مداخله نمی کند و به استقلال و اعتقادات مردم افغانستان احترام می‌گذارد.

وانگ یی افزود: چین اقدامات مثبت امارت اسلامی را می ستاید و در عین حال خواهان ایجاد دولت همه شمول و تغییر مثبت در زندگی زنان و کودکان افغانستان است.

وزیر امور خارجه چین از تمایل کشورش برای تقویت روابط تجاری با افغانستان و نیز همکاری در استخراج معادن و ساخت سرک و شفاخانه ها خبر داد و وعده داد با  توجه نقش دانشجویان در رشد اقتصادی افغانستان، سفارت چین برای پذیرش آنان اقدام کند.

وانگ یی: طالبان اجازه سوءاستفاده از خاک افغانستان را ندهد

طالبان: زمینه سرمایه گذاری جهانی در افغانستان فراهم است

 

 

کلیدواژه