حمل 05, 1401 12:11 Asia/Kabul
  • ورود نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان به کابل
    ورود نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان به کابل

نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان به منظور دیدار و گفتگو با مقامات دولت طالبان وارد کابل پایتخت این کشور شد.

 «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه رییس جمهوری روسیه با مقامات دولت طالبان درافغانستان درخصوص مسائل سیاسی،اقتصادی و منطقه ای گفتگو کرد.

درهمین حال « وانگ‌ یی»، وزیر امور خارجه چین، نیزدرسفر به کابل با مقامات دولت طالبان در افغانستان دیدار و گفتگو کرد.

«وانگ یی» در دیدار با « امیرخان متقی» وزیر خارجه‌ دولت  طالبان در افغانستان گفت: نشست کشورهای همسایه‌ افغانستان، هفته‌ آینده در پکن برگزار می‌شود.

سفر کابلوف به کابل و گفتگوهای وی با برخی مقامات طالبان درچارچوب ماموریت وی به عنوان نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان ، درشرایط کنونی که کشورش در گیر جنگ اوکراین است،تا حدودی تامل برانگیز است.

پس ازآغاز حمله روسیه به اوکراین و تنش های گسترده  در روابط  مسکو با کشورهای غربی ،سیاست خارجی روسیه و تعامل دستگاه دیپلماسی این کشور تحت تاثیر عمیق این جنگ قرار گرفت.

به خصوص آنکه با اعمال برخی تحریم های مالی و سیاسی ضد روسیه از سوی شماری از کشورها و حتی گمانه ها درباره حذف مسکو از حضور در برخی نشست های منطقه ای و بین المللی،این گمانه را تقویت کرده است که  کاخ کرملین در مسیر نوعی انزوای دیپلماتیک قرار گرفته است.

در چنین شرایطی سفر ضمیر کابلوف به افغانستان دربحبوحه تنش های جدی روسیه با غرب وغیرعادی شدن روند فعالیت های دیپلماتیک این کشوردرمقایسه با دوره قبل از بحران اوکراین،می تواند نوعی تلاش برای اثبات  این مسئله باشد که رایزنی های سیاسی روسیه در سطح منطقه ای تغییری نکرده است و همچنان برنامه های سیاست خارجی این کشور همانند گذشته پیگیری می شود.             

پرونده افغانستان به دلایل مختلف تاریخی ،سیاسی  و امنیتی برای روسیه در ادوار مختلف اهمیت راهبردی داشته است.به خصوص پس از خروج آمریکا از افغانستان درسال گذشته میلادی و تغییر حاکمیت این کشور ،روس ها در صدد بازیابی و تثبیت موقعیت خود درافغانستان در دوره به قدرت رسیدن مجدد طالبان هستند. 

بر همین اساس است که در هفت ماهی که از حاکمیت مجدد طالبان بر افغانستان سپری شده است ،دولت روسیه تحولات این کشور  را به دقت رصد می کند و تلاش دارد تا در اینده افغانستان سهم قابل توجهی برای خود کسب کند. 

در مقابل هم دولت طالبان که با عدم اقبال جامعه جهانی و رد درخواست این گروه برای شناسایی رسمی حاکمیت طالبان در افغانستان روبرو است گفتگوها با قدرت های بزرگ از جمله چین و روسیه  را فرصتی برای جلب نظر انان  در تحقق چنین مطالبه ای می داند.

البته باید توجه داشت که روس ها نیز همانند چینی ها موضع محتاطانه ای در قبال مسئله به رسمیت شناختن طالبان دارند .

چندی پیش کابلوف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان،حذف تحریم‌های کنونی علیه طالبان را به ایجاد دولت فراگیر ، مبارزه با تروریسم و مواد مخدر مشروط کرد که چندان با مذاق این گروه سازگار نبود.

در شرایطی که تنش های عمیقی در روابط روسیه با غرب پس از بحران اوکراین بوجود آمده است،دولت طالبان امید دارد تا مسکو مواضع نرمتری نسبت به گذشته در قبال این گروه اتخاذ کند و دستکم با ارائه  کمک های بشر دوستانه،چالش های داخلی طالبان در تامین نیازهای اساسی مردم را تعدیل کند.   

کلیدواژه