حمل 07, 1401 14:28 Asia/Kabul

شماری از اولیا و مربیان دانش آموزان غرب افغانستان تاکید می کنند آموزش و تعلیم حق مسلم دختران افغان است و مسئولان حکومتی باید در این خصوص تجدید نظر کنند.

به گزارش فیض احمد محمدی خبرنگار رادیو دری، عبدالحی بسیم از مدرسان سابق معارف افغانستان ضمن نگرانی از این تصمیم مسئولان وزارت معارف می گوید: این تصمیم آینده دختران افغانستان را ویران خواهد کرد.

وی با بیان اینکه باید چاره ای برای این مشکل پیدا شود، تصریح کرد: جلو درس و تعلیم نباید گرفته شود و به خاطر یک آینده خوب برای افغانستان باید مادران با سواد در این کشور حضور داشته باشند و فرزندان شان را افرادی آگاه و با مسئولیت تربیت کنند.

از سوی دیگر مولوی شهاب‌الدین ثاقب، رئیس معارف ولایت هرات می‌گوید که امارت اسلامی متعهد به مهیا سازی زمینه آموزش سالم برای دانش آموزان است.

او گفت که دروازه‌ی مکاتب برای عموم باز است و دختران می‌توانند با رعایت حجاب شرعی به مکاتب بروند.

در همین حال  مسئولان معارف ولایت بادغیس گفته‌اند تمامی مکاتب در این ولایت باز شده اما بر اساس دستور وزارت معارف متعلمین دختر صنف‌های ششم به بالا اجازه ورود به مکاتب را ندارند.

در ولایت بادغیس در شمال غرب افغانستان حدود ۱۳۸ هزار دانش‌آموز حضور دارد که از این میان ۳۸ هزار تن آنان را دختران تشکیل می دهند.

این در حالی است که علاوه بر هرات در کابل و سایر ولایت‌های افغانستان مکاتب بازگشایی شده و هزاران تن از دانش آموزان سال جدید تعلیمی را در سایه حکومت جدید آغاز کردند.

دختران دانش آموز در کابل به بسته ماندن مدارس‌شان اعتراض کردند

کلیدواژه