حمل 08, 1401 14:41 Asia/Kabul
  • تاکید شورای امنیت سازمان ملل بر بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان
    تاکید شورای امنیت سازمان ملل بر بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان

شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیه ای بر لزوم بازگشایی دبیرستان های دخترانه در افغانستان تاکید کرد.

به گزارش رادیو دری، شورای امنیت سازمان ملل متحد در این بیانیه با ابراز نگرانی شدید از تصمیم گروه طالبان در ممانعت از تحصیل دختران دبیرستانی در افغانستان از این گروه خواست تا بی درنگ مدارس را برای دختران دبیرستانی در این کشور بازگشایی کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در این بیانیه همچنین از دِبورا لیونز، نماینده ویژه این سازمان در افغانستان خواست تا با مقام های ذی صلاح این کشور در تماس بوده و این شورا را از روند پیشرفت امور مطلع سازد.

در همین حال  میشل باچله ، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه ای اظهار داشت، ناتوانی گروه طالبان در افغانستان در پایبندی به تعهدات خود مبنی بر بازگشایی مدارس برای دختران به رغم تعهدات مکرر در قبال آموزش دختران، بسیار مخرب است.

میشل باچله در این بیانیه افزود، محرومیت از تحصیل زنان و دختران در افغانستان، نقض حقوق بشر است و آنها را بیشتر در معرض خشونت، فقر و استثمار قرار می‌دهد.

پیش از این، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد از گروه طالبان خواسته بود که مدارس را فورا برای همه دانش‌آموزان در افغانستان بازگشایی کنند.

طبق گفته گوترش، محرومیت از تحصیل نه تنها حقوق برابر زنان و دختران در تحصیل در افغانستان را نقض می‌کند، بلکه آینده این کشور را نیز به خطر می‌اندازد.

عملکرد اخیر گروه طالبان می‌تواند بر تمایل همکاری جامعه بین‌المللی با این گروه مستقیماَ تاثیرگذار باشد.

گروه طالبان در حالی بر خلاف تعهد خود مبنی بر بازگشایی مدارس دختران عمل کردند که برخی از سران این گروه هنوز هم تحت تحریم‌ های امریکا قرار دارند.

قرار بود نمایندگان سازمان ملل متحد و بانک جهانی نیز در دیدار مسئولان آمریکایی با گروه طالبان در دوحه قطر شرکت کنند و در مورد استقلال بانک مرکزی افغانستان،‌ چاپ واحد پولی افغانستان (افغانی) و سایر موارد بحث کنند که این دیدار هم لغو شده است.

دختران دانش آموز در کابل به بسته ماندن مدارس‌شان اعتراض کردند

 

کلیدواژه