حمل 10, 1401 11:35 Asia/Kabul
  • افتتاح پروژه اعمار کانال قوش ‌تپه در جوزجان
    افتتاح پروژه اعمار کانال قوش ‌تپه در جوزجان

ملا برادر معاون نخست وزیر طالبان امروز طی مراسمی کانال قوش تپه با حضور مقامات ارشد این گروه در بلخ طرح بزرگ آبیاری در شمال افغانستان را افتتاح کرد.

به گزارش رادیو دری، پیش از این وی در مراسم کشاورز در کابل گفته بود که طالبان به زودی از یک طرح ملی بزرگ رونمایی خواهد کرد.

معاون نخست وزیر طالبان افتتاح این طرح ملی را از مهمترین پروژه های دولت برای نجات مردم افغانستان دانست و گفت: تکمیل شدن این کانال وضعیت اقتصادی افغانستان را بهبود بخشیده واین کشور را به خودکفایی نزدیک می‌کند.

در مراسم افتتاح این طرح ملی مقامات بلندپایه دولت موقت طالبان از جمله دبیح الله مجاهد، سخنگوی دولت و وزیر اقتصاد این گروه نیز حضور داشتند. 

مسئولان طرح کانال قوش تپه اعلام کردند که با افتتاح این کانال آبیاری زمینه کار برای 250 نفر فراهم خواهد شد.

‏کانال آب (قوش‌تپه) از بزرگ‌ترین کانال در شمال افغانستان بوده، که قرار است با ۲۸۵ کیلومتر طول، ۱۰۰ متر عرض و ۸.۵ متر عمق از سویی طالبان در مدت ۶ سال تکمیل وبه بهره برداری سپرده شود.

مقامات طالبان گفته است این کانال آبی ظرفیت آبیاری ۵۵۰ هزار هکتار زمین را داشته و در یک ثانیه توانایی انتقال ۶۵۰ متر مکعب آب خواهد داشت.

‏کانال قوش‌تپه در ولسوالی کلدار بلخ قرار دارد و از دریای آمو شروع و با عبور از دشت‌های طولانی حیرتان، دولت‌آباد و ولسوالی آقچه‌ جوزجان در نهایت به ولسوالی اندخوی فاریاب پایان می‌یابد.

 

کلیدواژه