حمل 10, 1401 18:22 Asia/Kabul
  • تاکید سازمان ملل بر ادامه تعهد در قبال افغانستان
    تاکید سازمان ملل بر ادامه تعهد در قبال افغانستان

رئیس برنامه‌ی توسعه سازمان ملل متحد در آستانه برگزاری نشست جنوا (ایتالیا) ، بر ادامه تعهد جامعه جهانی در قبال افغانستان و جلوگیری از گسترش مشکلات در بخش اقتصاد و زنان این کشور تأکید کرد.

پس از سرنگونی دولت سابق و تسلط گروه طالبان بر افغانستان و به دنبال آن مسدود شدن دارایی های این کشور نزد بانکهای غربی بویژه آمریکایی، بحران اقتصادی این کشور تشدید شده است. براساس گزارش های بین المللی بیش از نیمی از مردم افغانستان با گرسنگی شدید روبرو هستند و اوضاع بهداشتی این کشور نیز بحرانی است. 

به گزارش خبرگزاری صدای افغان، آخیم اشتاینر، رئیس برنامه‌ی توسعه سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای که امروز (چهارشنبه) منتشر شده، گفت: جامعه جهانی شهروندان افغانستان را نباید فراموش کند، در حالی بحران اوکراین توجه جهان را به خود جلب کرده است.

اشتایدر بر ادامه‌ی سرمایه‌گذاری جامعه جهانی برای حفظ جان و معیشت مردم افغانستان تاکید کرد.

رئیس برنامه‌ی توسعه سازمان ملل متحد گفت: پس از تغییر قدرت، افغانستان با یک فروپاشی اقتصادی غیرقابل برگشت، سیستم بانکی منجمد و کمبود نقدینگی مواجه شده است.

اشتاینرافزود: در اواخر سال گذشته میلادی تخمین زده می‌شد که ۹۷ فیصد از افغان‌ها تا اواسط سال ۲۰۲۲ زیر خط فقر قرار خواهند گرفت و این اتفاق سریعتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، رخ داده است.

رئیس برنامه‌ی توسعه سازمان ملل متحد با اشاره به نشست روز آینده در جنوا گفت: جامعه بین‌المللی باید متعهد به ادامه‌ی تمویل واکنش بشردوستانه در افغانستان باشد. این نشست به‌ریاست آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد و میزبانی دولت‌های قطر، بریتانیا و آلمان برای جلب کمک به افغانستان برگزار خواهد شد.

رییس برنامه‌ی توسعه سازمان ملل همچنین بر اهمیت احترام به حقوق دختران و زنان در افغانستان نیز تاکید کرد. او گفت: تصمیم اخیر طالبان برای محروم‌کردن دختران از مکاتب متوسطه بسیار نگران کننده است.

طرح تشدید فشار به طالبان از سوی دیدبان حقوق بشر

کلیدواژه