حمل 11, 1401 09:46 Asia/Kabul

وزیر امور خارجه ایران در سومین نشست همسایگان افغانستان در تونشی چین، ایجاد یک مکانیسم درون منطقه‌ای را به موازات تشکیل دولت فراگیر ملی در افغانستان ضروری دانست.

سومین نشست همسایگان افغانستان با حضور وزیران امورخارجه و مقامات ایران، پاکستان، چین، ترکمنستان، ازبکستان، روسیه، تاجیکستان و قطر از روز چهارشنبه در شهر تونشی چین آغاز شد و امروز (پنج‌شنبه) پایان می یابد.

به گزارش رادیو دری، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (پنجشنبه) در این نشست گفت: ریشه‌ مشکلات افغانستان را می‌توان در اشغال طولانی مدت این کشور و سیاست های غلط اشغالگران و آمریکا دانست.

امیرعبداللهیان افزود: اشغال طولانی مدت افغانستان نه تنها کمکی به توسعه آن نکرد بلکه نوعی از وابستگی را به وجود آورد که موجب شد با عقب نشینی اشغالگران، ساختارهای سیاسی و اقتصادی آن فرو بریزد و مانند همیشه مردم مظلوم افغانستان بزرگترین بازنده و قربانی این وضعیت باشند.

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه خطر تروریسم و گسترش آن در افغانستان جدی است و ردپای آمریکا در آن دیده می شود، تصریح کرد؛ امروز آمریکا از مشارکت در بازسازی افغانستان سخن نمی گوید، در حالی که ۲۰ سال این کشور را در اشغال داشت و اقدامی در کمک به مردم نکرد.

امیرعبداللهیان پیشنهاد کرد، یک سازوکار امنیتی مشخصی در قالب سازمان‌های موجود یا با موجودیتی مستقل برای هماهنگ سازی سیاست ضدتروریستی کشورهای همسایه افغانستان ایجاد شود تا اقدامات جمعی کشورها و تبادل اطلاعات در این زمینه را تسهیل و مدیریت کند.

وزیر خارجه ایران همچنین گفت: تشکیل صندوقی مالی با هدف حمایت از مردم افغانستان به موازات تشکیل دولت فراگیر ملی، یک ضرورت است؛ انتظار ما این است که هیات حاکمه سرپرستی گام های عملی بیشتری را در این راستا بردارد.

هیات حاکمه سرپرستی افغانستان به نیازهای واقعی مردم توجه جدی کند

تاکید ایران و چین بر حمایت از استقلال، وحدت ملی و حق مردم افغانستان

کلیدواژه