حمل 11, 1401 11:29 Asia/Kabul
  • امیرخان متقی: اجازه نمی‌دهیم از خاک افغانستان علیه دیگران استفاده شود
    امیرخان متقی: اجازه نمی‌دهیم از خاک افغانستان علیه دیگران استفاده شود

وزیر خارجه دولت موقت طالبان با بیان این‌که به حمایت دنیا نیاز داریم، تصریح کرد: به کشوری اجازه نخواهیم داد در افغانستان مداخله کرده و افغانستان را اشغال و از خاک آن علیه دیگران استفاده کند.

چین از روز چهارشنبه (دیروز) به مدت 2 روز میزبان سومین نشست وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان ازجمله جمهوری اسلامی ایران، روسیه و پاکستان است.

به گزارش رادیو دری، امیرخان متقی، وزیر خارجه حکومت طالبان امروز (پنجشنبه) در نشستی با حضور وزرای خارجه و مقامات کشورهای همسایه افغانستان به همراه قطر و اندونزی در تونشی چین در اظهاراتی گفت: ما (طالبان) نمی‌خواهیم شرایط سخت گذشته تکرار شود، افغانستان برای همه مردم افغان است و میخواهیم روابط خوبی را با همه کشورهای همسایه داشته باشیم. 

متقی با اشاره اینکه می‌خواهیم افغانستان به لحاظ اقتصادی یک پل ارتباطی میان بخش مرکزی آسیا و جنوب این قاره باشد، خواستار لغو تحریم‌های ظالمانه‌ آمریکا و بازگشت دارائی های این کشور شد و از همه کشورهای حاضر در این نشست خواست تا دولت طالبان را به رسمیت بشناسند. 

وزیر خارجه حکومت طالبان همچنین تاکید کرد که افغانستان وابسته به واردات است و برای این مهم نیاز به انتقال پول است که به این کشور در عرصه توسعه اقتصادی کمک شود.

امیرخان متقی، در ادامه با تاکید اینکه افغانستان در ۲۰ سال گذشته به عقب بازگشته، به موضوع مشکل آموزش در این کشور اشاره کرد و گفت: طالبان نمی گوید ممنوعیتی برای تحصیل دختران وجود دارد، بلکه تحصیلات مقطع متوسطه بعدا برای دختران برقرار خواهد شد، چراکه نمی‌توان حقوق ۹۰ هزار معلم را پرداخت کرد.

وزیر خارجه حکومت طالبان با تاکید اینکه نمی‌خواهیم یکسری مسائل تکرار شود و همه گروه‌های قومیتی در دولت افغانستان حضور دارند، افزود: نبرد ما در مبارزه با داعش و گروه‌های تروریستی بسیار موثر است و در 7 ماه گذشته کاری که انجام شده آمریکا و ۴۰ کشور دیگر نتوانستند انجام دهند، اما به حمایت جهانی نیاز است.

متقی با بیان این‌که میلیاردها دلار به عنوان کمک بشردوستانه برای افغانستان مورد تصویب قرار گرفت، گفت: این کمک‌ها برای اجاره دفاتر یا پرداخت حقوق صرف می‌شود و اگر کسی کمک می کند به صورت مستقیم از افغانستان حمایت کند نه از طریق سازمان‌های مردم نهاد. 

وزیر خارجه حکومت طالبان همچنین افزود: طالبان قدم‌های جدی درخصوص امنیت برداشته که نگرانی کشورهای دیگر برطرف شود، ازجمله پاکستان، اما در زمینه اقتصاد و توسعه اقتصادی، جمهوری اسلامی ایران درهای خود را به روی ما باز کرد و باعث شد که اقتصاد افغانستان تحرک داشته باشد. 

امیرعبداللهیان: افغانستان نیازمند تشکیل دولت فراگیر ملی است

کلیدواژه