حمل 11, 1401 16:12 Asia/Kabul
  • افغانستان باثبات به نفع منطقه و جامعه بین‌المللی است
    افغانستان باثبات به نفع منطقه و جامعه بین‌المللی است

رئیس‌جمهوری چین در کنفرانس منطقه‌ای در کشورش، حمایت قاطع خود از افغانستان را اعلام کرد.

 چین از روز گذشته (چهارشنبه) به مدت 2 میزبان دو نشست جداگانه برای کمک به ثبات در افغانستان است. این سومین نشست وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان ازجمله چین، جمهوری اسلامی ایران، روسیه، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان به همراه نمایندگان قطر و اندونزی در نشستی در شهر "تونشی"  چین است.

امیرخان متقی، وزیر خارجه حکومت طالبان نیز برای شرکت در این نشست به چین رفته است.

به گزارش رادیو دری، شی جینپینگ، رئیس‌جهوری چین در پیامی به مجمع همسایگان افغانستان از این کشور اعلام حمایت کرد و گفت: افغان‌ها یک کشور «آرام، باثبات، توسعه‌یافته و شکوفا» می‌خواهند، چیزی که «در خدمت منافع مشترک کشورهای منطقه و جامعه بین‌المللی است.»

جینپینگ در این پیام افزود: چین همواره به حق حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان احترام گذاشته و به حمایت از توسعه صلح‌آمیز و باثبات این کشور متعهد است.

رئیس جمهوری چین جزئیات بیشتری درباره نحوه حمایتش از افغانستان اعلام نکرد، اما پکن تا به امروز کمک‌های اضطراری به این کشور ارسال کرده و به دنبال توسعه استخراج مس در افغانستان است.

هم‌زمان با برگزاری این نشست، گروهی از نمایندگان ویژه چین، آمریکا و روسیه در امور افغانستان نیز درچارچوب «تروئیکای گسترش یافته» در چین تشکیل جلسه دادند. 

در همین حال، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در نشست وزرای امور خارجه همسایگان افغانستان با اشاره اینکه هنوز نمی‌توان وضعیت امنیتی افغانستان را با ثبات خواند، گفت: فعالیت تروریست‌های بین‌المللی و برنامه‌های سازمان‌های افراطی برای بی‌ثبات کردن کشورهای آسیای مرکزی و "روسیه" یک تهدید است.

وزیر خارجه روسیه همچنین آمریکا و متحدانش را مسئول اوضاع نابسامان اقتصادی افغانستان دانست و خواستار احیای این کشور توسط جامعه جهانی شد.

امیرخان متقی: اجازه نمی‌دهیم از خاک افغانستان علیه دیگران استفاده شود

کلیدواژه