حمل 12, 1401 10:33 Asia/Kabul
  • طالبان: ۶۰ درصد مدارس افغانستان بازگشایی شده‌
    طالبان: ۶۰ درصد مدارس افغانستان بازگشایی شده‌

وزیر امور خارجه حکومت طالبان در دیدار با همتایان چینی و پاکستانی از بازگشایی ۶۰ درصد مدارس افغانستان خبر داد.

امیرخان متقی وزیر امور خارجه طالبان که برای شرکت در نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه  افغانستان به چین رفته، در دیداربا همتایان چینی و پاکستانی گفت: طالبان نگرانی جامعه جهانی در مورد حقوق زنان و کودکان را درک می‌کند. 

به گزارش رادیو دری، امیرخان متقی در دیدار با وانگ ‌یی، وزیر امور خارجه چین و شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان گفت، تاکنون ۶۰ درصد مدارس بازگشایی شده‌ و باقی مدارس هم به تدریج بازگشایی خواهد شد.

متقی افزوده است که حکومت آنان نگرانی جامعه جهانی در مورد حقوق زنان و کودکان را درک می‌کند و تلاش دارد حقوق زنان و کودکان را گام‌به‌گام عملی کند.

این در حالی است که پس از قدرت گرفتن طالبان تمام مدارس به روی دختران بالاتر از پایه ششم بسته است.

حکومت سرپرست طالبان سال گذشته به جامعه جهانی تعهد داده بود که در سال جدید تحصیلی درب مدارس را به روی دختران می‌گشاید؛ اما هفته گذشته و در نخستین روز سال تحصیلی، این مدارس همچنان بسته بود.

وزارت معارف حکومت طالبان اعلام کرد که تا ایجاد «طرح لباس شرعی» دختران در خانه بمانند. این اقدام واکنش‌های گسترده داخلی و بین‌المللی را در پی داشته است.

این در حالی است که به گفته‌ی برخی منابع، مدارس دخترانه مزارشریف با شرط رعایت حجاب شرعی از شنبه هفته‌ی جاری بازگشایی شده‌اند.

حقوق زنان و دختران خط سرخ جامعه جهانی در مذاکره با طالبان باشد

کلیدواژه