حمل 16, 1401 18:02 Asia/Kabul
  • طالبان بر تعهد افغانستان به معاهده هیرمند تاکید کرد
    طالبان بر تعهد افغانستان به معاهده هیرمند تاکید کرد

وزیر انرژی و آب طالبان اطمینان داد که در مدیریت آب رودخانه هیرمند بر اساس قانون و توافق های موجود بین ایران و افغانستان همکاری می کند.

به گزارش رادیو دری، وزارت انرژی و آب دولت موقت طالبان در توئیتی با اشاره به دیدار سید حسن مرتضوی معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان با  ملاعبداللطیف منصور وزیر انرژی و آب طالبان نوشت: در این دیدار وزیر انرژی و آب طالبان اطمینان داده است که در مدیریت آب رودخانه هیرمند بر اساس توافق های موجود با ایران همکاری خواهد کرد.

ملاعبداللطیف منصور در این دیدار گفته که تغییرات اقلیمی و خشکسالی مداوم بر رودخانه هیرمند تاثیر گذاشته است.

«سید حسن مرتضوی» معاون و سرپرست سفارت ایران در افغانستان پیش‌تر نیز در دیدار با «سراج‌الدین حقانی» وزیر کشور دولت موقت طالبان با اشاره به برخی مشکلات مرزی پیش آمده میان نظامیان ایران و نیروهای مرزی افغانستان، بر تشکیل فوری هیات مشترک مرزی و حل و فصل برخی سوء تفاهم‌ها در این باره تاکید کرده بود.

براساس معاهده هیرمند که در سال 1972 به امضای مقامات وقت ایران و افغانستان رسید، سهم ایران از آب رودخانه هیرمند معادل 820  میلیون متر مکعب در سال و در حدود 26  متر مکعب در ثانیه است که البته در ماهها و فصول مختلف تفاوت می کند.

دولت قبلی افغانستان که ادعای تامین حقابه ایران را داشت با ساخت سد کمال خان در استان نیمروز بر روی رودخانه هیرمند، عملاً مانع از اجرای این پیمان شد.

با روی کار آمدن دولت موقت طالبان در افغانستان، این دولت موقت بر پایبندی به معاهده هیرمند، در خصوص حقابه ایران تاکید کرد.

تذکر ایران به افغانستان برای تسریع در آزادسازی آب هیرمند

تامین کامل حقآبه ایران برای رودخانه هیرمند؛ از حرف تا عمل

تاکید وزیر نیروی ایران بر پیگیری حقابه این کشور از هیرمند


 

کلیدواژه