حمل 23, 1401 11:42 Asia/Kabul
  • توقف فعالیت بخش‌های کنسولی ایران در افغانستان
    توقف فعالیت بخش‌های کنسولی ایران در افغانستان

مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امورخارجه ایران با احضار کاردار سفارت افغانستان در تهران، نسبت به حملات انجام شده به سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل و سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات به شدت اعتراض کرد.

در پی برگزاری تجمع‌ در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل و سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات و سنگ پرانی‌های پراکنده‌ به این اماکن دیپلماتیک، «سید رسول موسوی» مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه ایران امروز (سه‌شنبه) با احضار کاردار سفارت افغانستان در تهران، نسبت به حملات انجام شده به سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل و سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات به شدت اعتراض کرد.

به گزارش رادیو دری، موسوی با یادآوری مسئولیت دولت ها در برقراری امنیت نمایندگی های دیپلماتیک خواستار برخورد قانونی با حمله کنندگان به نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران شد.

مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه ایران همچنین به اطلاع  کاردار افغانستان رساند که  تا اطلاع ثانوی بخش های کنسولی نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در افغانستان فعالیت های خود را متوقف کرده اند تا اطمینان لازم از طرف وزارت امور خارجه افغانستان در زمینه برقراری امنیت کامل نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران، داده شود.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه نیز دیروز (دوشنبه) در خصوص تجمع‌ها در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل و سرکنسولگری ایران در هرات و سنگ پرانی‌های پراکنده‌ای که صورت گرفته است، با یادآوری مسؤولیت قطعی هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان در حفظ و صیانت از امنیت اماکن دیپلماتیک، تاکید کرد: امنیت کامل سفارت و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در هرات و دیگر شهرهای افغانستان می‌بایست به صورت کامل تامین و تضمین‌های لازم برای فعالیت امن این نمایندگی‌ها ارائه شود.

در پی حمله سه‌شنبه گذشته فردی تکفیری در صحن پیامبر اعظم حرم امام رضا علیه السلام امام هشتم شیعیان جهان در مشهد، به سه زائر روحانی که بر اثر این حمله تروریستی، دو روحانی به شهادت رسیدند و یک نفر زخمی شد و واکنش‌های گسترده چهره‌های سیاسی و علمای افغانستان را در پی داشت، تصاویری از آدرس‌های نامشخص با محتوای شکنجه و بدرفتاری با مهاجران افغان در فضای مجازی افغانستان به صورت گسترده منتشر شده است و همچنان دست به دست می‌شود.

در همین حال، «بهادر امینیان» سفیر ایران در افغانستان نیز روز گذشته (دوشنبه) گفت: فیلم‌ها و شایعات آزار و اذیت مهاجران افغان در ایران زیر نظر گروهک تروریستی منافقین منتشر می‌شود و افرادی وابسته به گروهک تروریستی منافقین، با تولید ویدیوهای جعلی در صدد مختل کردن روابط کابل و تهران هستند.

ایران: طالبان مسوول حفظ امنیت اماکن دیپلماتیک ایران در افغانستان است

کلیدواژه