حمل 25, 1401 09:24 Asia/Kabul
  • سفیر ایران در سازمان ملل: زنان افغان باید از حقوق سیاسی و اجتماعی برخوردارشوند
    سفیر ایران در سازمان ملل: زنان افغان باید از حقوق سیاسی و اجتماعی برخوردارشوند

سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل در سخنرانی خود درشورای امنیت در موضوع زنان، صلح و امنیت هشدار داد که وضعیت کنونی افغانستان تأثیر شدیدی بر حقوق زنان این کشور گذاشته است.

 به گزارش رادیودری؛ زهرا ارشادی سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت با اشاره به وضعیت زنان در افغانستان گفت: بر اساس گزارش اخیر سازمان ملل، زنان و دختران به عنوان بخشی از خشونت سیستماتیک و گسترده در میان یک کارزار هماهنگ برای محدودکردن مشارکت آنها در زندگی اجتماعی و سیاسی هدف قرار گرفته‌اند.

ارشادی افزود: زنان افغان باید از حقوق سیاسی و اجتماعی خود مانند حق تحصیل، کار و مشارکت سیاسی برخوردار شوند.

وی همچنین بااشاره به تهدیدهای اصلی برای امنیت زنان در منطقه خاورمیانه تاکید کرد: اشغال، تهاجم خارجی و تروریسم  تهدیدهایی هستند که موجب بی احترامی به حقوق و زندگی زنان شده و وضعیت دختران و زنان فلسطینی نمونه بارز این موضوع است.

نماینده ایران در سازمان ملل گفت: در درگیری‌های مسلحانه، خشونت جنسی به طور نامتناسبی بر زنان و دختران و همچنین افرادی که در موقعیت‌های آسیب‌پذیر هستند، تأثیر می‌گذارد و زنان و دختران قربانیان اصلی هستند؛ درگیری مسلحانه همچنین خطر قاچاق افراد را افزایش می‌دهد که به طور غیر منصفانه زنان و کودکانی را که از جنگ فرار می‌کنند یا به اجبار جابه‌جا می‌شوند، هدف قرار می‌دهد.

ارشادی مچنین افزود: پایان‌دادن به همه درگیری‌های مسلحانه، موثرترین راه برای جلوگیری از چنین جنایاتی است و تا زمانی که تروریسم، افراط ‌گرایی خشونت‌آمیز، اشغال و مداخله خارجی ادامه داشته باشد، چنین راه حلی به سرانجام نخواهد رسید.

تأکید نماینده ایران در سازمان ملل بر رعایت حقوق زنان افغانستان

 

کلیدواژه