حمل 26, 1401 10:16 Asia/Kabul
  • ادعای رسانه هندی درباره قاچاق سلاح در مرز پاکستان و افغانستان
    ادعای رسانه هندی درباره قاچاق سلاح در مرز پاکستان و افغانستان

یک رسانه‌ی هندی ادعا کرد، سلاح‌هایی که در اختیار گروه طالبان قرار گرفته‌، در حال قاچاق به پاکستان است.

پیش از این هم گزارش‌هایی درباره‌ی قاچاق سلاح از افغانستان به کشورهای همسایه از جمله پاکستان منتشر شده بود، اما طالبان این گزارش‌ها را رد کرده است. با خروج نیروهای خارجی بویژه آمریکایی از افغانستان در اوت گذشته، انواع سلاح های سبک و سنگین در اختیار حکومت طالبان قرار گرفت.

به گزارش رادیو دری، رسانه «دی استتسمین» (The Statesman) هند به نقل از انجمن بین‌المللی حقوق و امنیت در گزارشی با عنوان رونق خرید و فروش سلاح در مرز افغانستان و پاکستان نوشت: این سلاح ها که پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان به دست طالبان افتاده است، خطری برای امنیت هند محسوب می شود.

این رسانه هشدار داد: اگر پاکستان قاچاق غیرقانونی سلاح های وارداتی از افغانستان را کنترل نکند، «باید بهای هنگفتی را بپردازد».

رسانه هندی «دی استتسمین» نوشت: قاچاق‌چیان، سلاح‌ها را از پایگاه‌های متروکه ارتش افغانستان جمع‌آوری می‌کنند و در بازارهای فروش اسلحه در مناطق قبیله‌ای در مرز افغانستان و پاکستان به فروش می رسانند.

براساس این گزارش، سلاح‌های قاچاق از طریق تورخم (خیبر پختونخوا)، چمن (بلوچستان)، غلام خان (وزیرستان شمالی) و گذرگاه نوا (باجور) وارد پاکستان می‌شود.

جلوگیری از قاچاق ده‌ها قبضه سلاح از افغانستان به پاکستان

کلیدواژه