حمل 26, 1401 15:17 Asia/Kabul
  • انتقاد مدیرکل سازمان جهانی بهداشت از رفتار تبعیض‌ آمیز با بحران افغانستان
    انتقاد مدیرکل سازمان جهانی بهداشت از رفتار تبعیض‌ آمیز با بحران افغانستان

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت از رفتار تبعیض‌آمیز جامعه جهانی با بحران افغانستان انتقاد کرد.

دو دهه اشغال افغانستان توسط نظامیان آمریکایی و جنگ داخلی، زیرساخت های این کشور را تقریبا به طور کامل نابود کرده است. دولت موقت طالبان که از اوت 2021، کنترل افغانستان را در دست دارد، برای به حرکت درآوردن چرخ های صنعت و اقتصاد، به پول نیازمند است. اما آمریکا، علاوه بر تعلیق یا کاهش کمک های جمع آوری شده برای افغانستان، حدود ده میلیارد دلار از دارایی های مردم این کشور را توقیف و بخشی از آن را به نفع قربانیان حادثه 11 سپتامبر مصادره کرده است.

به گزارش رادیو دری، تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان جهانی بهداشت با انتقاد از رویکرد تبعیض‌ آمیز جامعه جهانی در واکنش به بحران‌ های انسانی و بحران افغانستان گفت: کشورهای جهان تنها کسری از توجه صورت گرفته به اوکراین را به افغانستان می‌ دهند.

پیش از این نیز مدیرکل سازمان جهانی بهداشت با تاکید بر ضرورت رسیدگی به بحران افغانستان اعلام کرد که باوجود وخامت شدید وضعیت اوکراین، سایر بحران‌ها از جمله افغانستان و پیامدهای انسانی آن را نباید فراموش کرد.

از سوی دیگر نیز ژانگ جون نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد از رویکرد آمریکا درباره بحران افغانستان انتقاد کرده است.

به رغم گزارش های نگران کننده از اوضاع اقتصادی افغانستان، آمریکا گوش های خود را به هشدار مکرر سازمان های بشردوست درخصوص خطر گرسنگی و مرگ میلیون ها تن از مردم افغانستان بسته است.

تبعات سوء "بحران اوکراین" بر افغانستان

کلیدواژه