حمل 27, 1401 19:30 Asia/Kabul
  • افغانستان؛ محور رایزنی نمایندگان ویژه ازبکستان و انگلیس
    افغانستان؛ محور رایزنی نمایندگان ویژه ازبکستان و انگلیس

نمایندگان ویژه ازبکستان و انگلستان در امور افغانستان در چارچوب یک ویدئو کنفرانس چگونگی و چشم‌انداز حل و فصل اوضاع افغان ها را بررسی کردند.

به گزارش رادیو دری ، «عصمت‌الله ایرگاش‌یف» و «نایجل کیسی» نمایندگان ویژه ازبکستان و انگلیس در امور افغانستان در چارچوب یک ویدئو کنفرانس، چگونگی و چشم انداز حل وفصل اوضاع این کشور و همچنین ارائه سریع کمک‌های بشردوستانه به افغانستان را بررسی کردند.

این مقام انگلیسی نقش قابل ملاحظه‌ ازبکستان در برقراری صلح بلندمدت و پایدار در افغانستان ازجمله در همکاری و مساعدت‌های اقتصادی به این کشور را مهم برشمرد و بر اهمیت و به موقع بودن ابتکارات طرف ازبک در ایجاد مرکز حمل ونقل - لجستیک در شهر «ترمذ» تحت ریاست سازمان ملل متحد برای انتقال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان، تاکید کرد.

همچنین در این دیدار مجازی، دو طرف ازبکستانی و انگلیسی درمورد اوضاع کنونی افغانستان، تنظیم موضع هماهنگ جامعه جهانی چه در ارتباط با مقامات جدید و چه در ارتباط با جلوگیری از بحران انسانی در افغانستان تبادل نظر کردند.

بیش از 20 سال اشغال افغانستان توسط نظامیان آمریکایی و جنگ داخلی، زیرساخت های این کشور را تقریبا به طور کامل نابود کرده است. حکومت طالبان که از 15 اوت 2021/ 24 اسد 1400، کنترل افغانستان را در دست دارد، برای به حرکت درآوردن چرخ های صنعت و اقتصاد این کشور، به پول نیازمند است، اما آمریکا، با تحریم افغانستان، حدود 10 میلیارد دلار از دارایی های مردم افغان را بلوکه کرده و سعی در تصاحب این مال نامشروع دارد.

درهمین حال، برخی کشورهای جهان ازجمله جمهوری اسلامی ایران، سعی در کمک به افغانستان به هر شکلی دارند تا این کشور مسلمان بتواند زیر ساخت های خود را که توسط آمریکایی ها نابود گشته است، بازسازی کند.

تحولات افغانستان؛ محور رایزنی دبیر کل سازمان ملل با وزیر خارجه‌ هند

کلیدواژه