قوس 03, 1395 13:22 Asia/Kabul

مسئولان محلی در غرب افغانستان هشدار داده‌اند، در زمستان سال جاری و بروز حوادث طبیعی احتمالی در ولایت هرات 10 هزار خانواده در معرض خطر جدی قرار دارند.

سرما و یخبندان در ولایت هرات، خانواده‌های در معرض آسیب‌های طبیعی را تهدید می‌کند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، مسئولان اداره مبارزه با حوادث طبیعی دراین ولایت گفته‌اند، ساکنان این ولایت غربی افغانستان زمستان سختی را پیش رو دارند و آمادگی‌ها برای رسیدگی به خانواده‌های آسیب پذیر از حوادث احتمالی از همین الان در دست اقدام است.

«حمید مبارزحمیدی» رییس اداره مبارزه با حوادث طبیعی در غرب افغانستان با اعلام این خبر افرود، در سال جاری بیش از 10 هزار خانواده در نقاط مختلف ولایت هرات در معرض آسیب‌های جدی طبیعی از جمله ریزش برف و باران‌های موسمی قرار دارند که بیشتر آنان آوارگان داخلی هستند.

مبارزحمیدی با بیان اینکه در صورت نیاز ، کمک‌های اضطراری کافی در اختیار دارند، گفت: نهادهای بین‌المللی همکار نیز وعده داده‌اند تا در مواقع بروز خطرات احتمالی کمک‌های فوریشان را به این خانواده‌ها خواهند رساند.

وی با ابرازنگرانی ازحضور هزاران خانواده‌ آواره‌ داخلی در حومه‌ شهر هرات، افزود: این نیاز بیشتری به توجه مسئولان محلی دارد تا هرچه زودتر برنامه‌های کمک رسانی فوری را برای این عده از آوارگانی که بدون سرپناه هستند انجام دهد.

کمیته‌ اضطراری ولایتی درهرات ، برنامه‌ تدابیری زمستان امسال و بهار سال آینده را آماده کرده‌ است.

مسئولان این کمیته گفته‌اند، در حال حاضر بررسی از مناطقی که ضریب حوادث طبیعی آن بالاست به شدت جریان دارد.

از سوی دیگر اداره هلال احمرغرب افغانستان در زمینه‌ یاری رساندن به خانواده‌های در معرض آسیب‌های حوادث طبیعی کمک‌های فوری را ذخیره کرده‌ است.

«نورالدین احمدی» رییس اداره هلال احمر هرات با تاکید بر اینکه ساکنان ولایت هرات باید آمادگی‌هایی را برای زمستان سال جاری داشته باشند، گفت: اداره هلال احمر هرات آماده‌است تا در مواقع اضطراری به کمک افراد نیازمند حتی در دورترین نقاط غرب افغانستان بشتابد.

بر اساس آماری که از سوی مسئولان دولتی در غرب افغانستان ارایه شده‌است، براثر جنگ‌ها و نا بسامانی‌های اجتماعی در ولایات فراه، غور و بادغیس در حدود 2 هزار خانواده از این مناطق به دلیل حفظ جانشان به هرات آواره شدند.

همچنان بیش از هزار خانواده از شهرستان شیندند به دلیل حوادث مشابه به حومه‌ شهر هرات جابجا شدند.

اسکان هزاران خانواده در حومه‌ شهرهرات آن هم بدون سرپناه، موادغذایی و سوخت و خانواده‌هایی که در مناطق دورافتاده‌ غرب افغانستان زندگی می‌کنند و در معرض آسیب‌های طبیعی هستند، نیاز جدی و فوری به توجه دولت و نهاد‌های کمک رسانی بین‌المللی دارند.

جزئیات این خبر در گزارش همکارمان محمدی از هرات موجود است.