نشست سه جانبه در کابل
(last modified 1395-05-06T04:19:59+00:00 )
اسد 06, 1395 08:49 Asia/Kabul
  • افغانستان پاکستان و ناتو
    افغانستان پاکستان و ناتو

نشست سه جانبه امنیتی افغانستان، پاکستان و ناتو در کابل برگزار شد.

نشست سه جانبه امنیتی افغانستان، پاکستان و ناتو در کابل برگزار شد. وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد در این نشست که با حضور "محمد حبیب حصاری" رئیس مرکز عملیاتی وزارت دفاع افغانستان، فرماندهان ناتو و ارتش پاکستان در کابل برگزار شد، درباره مسائل امنیتی منطقه و تروریسم تبادل نظر شد. نمایندگان افغانستان، پاکستان و ناتو در این نشست متعهد شدند برای حل مشکلات امنیتی منطقه تلاش کنند.

وزارت دفاع افغانستان جزئیات بیشتری از این نشست منتشر نکرده است اما پیشتر اعلام شده بود موضوع اختلافات مرزی میان افغانستان و پاکستان نیز از موضوعات مورد بررسی در این نشست است. نشست سه جانبه امنیتی در کابل در شرایطی با حضور نمایندگان افغانستان، پاکستان و ناتو برگزار شد که در هفته های اخیر تنش در روابط افغانستان وپاکستان، افزایش یافته است.

چندی پیش محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در نشست سران ناتو گفته بود، پاکستان با تفکیک طالبان به طالبان خوب و بد موجب ناکامی تلاشها در مبارزه با تروریسم در افغانستان و منطقه شده است.

اشرف غنی پس از انفجار تروریستی شنبه گذشته در کابل هم اعلام کرد روابط با پاکستان، مشکلی بزرگتر از طالبان و القاعده برای دولت افغانستان است. اشرف غنی به طور مستقیم پاکستان را به دخالت در این انفجار تروریستی متهم نکرد، اما لحن رئیس جمهوری افغانستان نشان می دهد که کابل، اسلام آباد را عامل این جنایت تروریستی می داند.

در شرایطی که تنش ها در روابط افغانستان و پاکستان به شدت افزایش یافته، نتیجه بخش بودن نشست سه جانبه امنیتی این دو کشور و ناتو با ابهام های جدی مواجه است. افغانستان و پاکستان همچنین در ماه های اخیر درگیر منازعه مرزی بوده اند و یکدیگر را به عدم کنترل مرزهای مشترک متهم کرده اند.

ازنظر افغانستان، مناطق قبایلی پاکستان به پایگاه امن گروه طالبان تبدیل شده است و دولت اسلام آباد، نظارت دقیقی بر مرزهای مشترک خود با افغانستان ندارد و تروریست ها براحتی از پاکستان وارد افغانستان می شوند. البته دولت کابل، حملات موشکی از خاک پاکستان به افغانستان را هم ناشی از سیاست های غیرشفاف و خصمانه اسلام آباد می داند.

پاکستان هم می گوید تروریست ها حاضر در مناطق قبایلی طالبان، از افغانستان به این مناطق می آیند که حاکی از عدم کنترل دقیق مرزها توسط ارتش این کشور است. درحالی که این دو کشور همسایه یکدیگر را به عدم همکاری در نظارت دقیق و موثر بر مرزهای مشترک متهم می کنند. کارشناسان می گویند تداوم منارعه بی حاصل کابل و اسلام آباد در بخش مرزها، فقط به سود تروریستهایی است که افغانستان و پاکستان را ناامن کرده اند. بنابراین نبابد انتظار داشت نتایج گفتگوی نمایندگان افغانستان و پاکستان با حضور نماینده ناتو در نشست سه جانبه امنیتی در کابل، از تبادل نظر در بخش های امنیتی فراتر رود و به همکاری مشترک در این زمینه منجر شود.

کلیدواژه