قوس 03, 1395 13:40 Asia/Kabul

فعالان حقوق زنان و مسئولان دولتی در غرب افغانستان تاکید می‌کنند، ازدواج‌های اجباری، زیر سن قانونی و تبادله‌ی دختران در برابر مواد مخدر و املاک خلاف همه‌ی ارزش‌های دینی و مسبب خشونت‌ها علیه بانوان است.

بنا به گفته‌ی مسئولان امور زنان در افغانستان 47 درصد از ازدواج‌ها در این کشور زیر سن  قانونی است و به یکی از نگرانی‌های جدی مقامات دولتی و فعالان حقوق زن مبدل شده‌است.

به گزارش خبرنگار رادیو دری ، فعالان حقوق بانوان تاکید می‌کنند، ازدواج‌ در سنین نوجوانی بخصوص در بین دختران عامل بسیاری از خشونت‌ها در خانواده‌ها در افغانستان شده‌است.

«سپوژمی وردک» معاون وزیر امور زنان افغانستان با بیان اینکه ازدواج‌های این چنینی عامل عمده‌ مرگ و میر مادران و نوزادان نیز شده است، گفت: بر اساس تحقیقی که از ولایات مختلف کشور صورت گرفته‌است 47 درصد از ازدواج‌های را نشان می‌دهد که زیرسن قانونی انجام شده‌است.

از سوی دیگر فعالان حقوق زن در ولایت هرات ، ازدواج‌های اجباری و زیر سن قنونی را ناموفق و محکوم به شکست دانسته تاکید کردند: باید به هرنحو ممکن جلو این معضل اجتماعی گرفته شود.

این فعالان عقیده دارند که اگر این روند همچنان ادامه پیدا کند در آینده میزان خشونت علیه بانوان سیر صعودی خواهد داشت.

«وحیده صمدی» روزنامه نگار در ولایت هرات نگران از این اوضاع است و هشدار می‌دهد، اینگونه ازدواج‌ها پیامدهای ناپسند و مشکلات فراون اجتماعی را در پی خواهد داشت.

«ثریا پاکزاد» فعال حقوق زن در هرات نیز بر این باور است که ازدواج‌هایی با سنین پایین اختلالات روانی را بین خانم‌ها بوجود می آورد.

«سوسن بهبود زاده» استاد دانشگاه و کارشناس خانواده که به دنبال تحقیقی در این باره است، مشکلات اجتماعی، فقر و بی سوادی را عامل اصلی اینگونه ازدواج‌ها می‌داند و هشدار می‌دهد که اگر مسئولان دولتی در این خصوص توجه نکنند، عواقب ناگوار این قضایا دامنگیر نسل آینده‌ کشور نیز خواهد بود.

کارشناسان حقوقی نیز ازدواج‌های اجباری کودکان و نوجوانان را غیرقانونی و زیرپا کردن حقوق بشری میدانند.

«کریم حقیار» کارشناس حقوقی در هرات عقیده دارد، عامل بیشترین حوادث مرگ و میر و خودکشی در بین خانواده‌ها همین مسئله بوده‌ است.

بسیاری از خانواده‌ها در برخی ولایات افغانستان به دلیل به دست آوردن مبالغی پول ،دخترانشان را در سنین خردسالی شوهر می‌دهند و دلیل اصلی این ازدواج‌ها نیز فقر اقتصادی، رسم و رواج‌های ناپسند در جامعه خوانده شده‌است.

اما آنچه که همواره نگران کننده بوده و هست نتیجه‌ این ازدواج‎‎‌هاست که اختلافات و طلاق‌ها را در پی دارد.

جزئیات این خبر در گزارش همکارمان محمدی ازهرات موجود است.