حمل 29, 1401 18:20 Asia/Kabul
  • انتقال مدیریت خط ریلی «حیرتان- مزار شریف» از ازبکستان به کابل
    انتقال مدیریت خط ریلی «حیرتان- مزار شریف» از ازبکستان به کابل

طرف افغانستانی ابلاغیه‌ای به ازبکستان ارسال کرده که پس از 10 می سال جاری میلادی درآمدهای حاصل از بهره برداری از خط ریلی حیرتان- مزار شریف را «کابل» دریافت خواهد کرد.

مبادلات بازرگانی ازبکستان و افغانستان در 7 ماه سال 2021 میلادی در سطح 406 میلیون و 400 هزار دلار قرار گرفته است. هم اکنون در ازبکستان 110 شرکت با سرمایه سرمایه گذاران افغان و در افغانستان نیز 8 شرکت با حضور بازرگانان ازبک فعالیت می‌کنند.

به گزارش رادیو دری ، گفت وگوهای دوجانبه هیات ازبکی و طالبان به ریاست «اکمل کمال‌اف» سرپرست معاون رئیس شرکت سهامی «راه آهن ازبکستان» و «بخت‌الرحمان شرافت» رئیس اداره راه آهن افغانستان صورت گرفت.

مقامات شرکت سهامی «راه آهن ازبکستان» درپایان گفت وگوهایی که در شهر «ترمذ» در مرز ازبکستان و افغانستان برگزار شد، گفتند، در این نشست هیئت افغان اطلاعات نادرست رسانه‌ها مبنی بر اینکه افغانستان قصد دارد همکاری‌های خود با شرکت سهامی «راه آهن ازبکستان» را قطع کند، تکذیب کردند. علاوه بر این، اذعان شد که طرف افغان بر تقویت همکاری‌های دوجانبه و برنامه ریزی برای گسترش بیشتر آن تاکید کرده است.

مقامات شرکت سهامی «راه آهن ازبکستان» همچنین افزودند، طرفین قصد دارند مشترکاً از فرصت‌های موجود برای تسریع تخلیه واگن‌ها و نیز تسریع بازسازی ایستگاه‌ های «نایب آباد» و «مزار شریف»، استفاده کنند.

طرفین درچارچوب این گفت وگو موضوع تسریع ساخت خط ریلی «مزارشریف-کابل-پیشاور» را نیز بررسی کردند.

سایت اداره راه‌آهن افغانستان هم در گزارشی با اشاره به سفر آتی هیئت طالبان به ازبکستان اعلام کرد که فسخ قراردادها در بخش راه آهن هم در دستور کار گفت وگوهای دوجانبه قرار دارد. اداره راه‌آهن افغانستان در گزارش خود به موارد تراکم بارها که در ایستگاه «حیرتان» خراب شدند، نیز اشاره کرد. 

ورود هزاران تن کالا از طریق گذرگاه حیرتان به شمال افغانستان

کلیدواژه