ثور 02, 1401 11:26 Asia/Kabul
  • ادامه ی واکنش ها به حملات تروریستی در افغانستان
    ادامه ی واکنش ها به حملات تروریستی در افغانستان

وقوع انفجارهای تروریستی روز گذشته در افغانستان واکنش‌های گسترده ای را به دنبال داشته است .

به گزارش  رادیو دری ، وزارت امور خارجه ترکیه با اشاره به حملات و انفجارهای تروریستی در چند شهر افغانستان،  این حملات تروریستی را ضد انسانی توصیف و با خانواده های جان باختگان و مردم افغانستان ابراز همدردی کرد.

 سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان هم با محکوم کردن اقدامات تروریستی روز پنجشنبه به ویژه انفجار در مسجد شیعیان شهر مزارشریف مرکز ولایت بلخ، شناسایی و مجازات عاملان این جنایات را خواستار شد.

همچنین گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر برای افغانستان پایان یافتن حملات سازمان‌یافته علیه هزاره‌های افغانستان را خواستار شده است.

"ریجارد بنت" گزارشگر ویژه سازمان ملل در توییتی افزود: انفجار‌های روز پنجشنبه، بیش‌تر افغانستان را به لرزه درآورده است. وی از مسجد شیعیان در مزار شریف نام برده و گفته است که دوباره جامعه شیعیان در چنین حملات قربانی شده است.

وزارت امور خارجه جمهوری قرقیزستان هم امروز جمعه در واکنش به حملات و انفجارهای تروریستی در مسجد شیعیان شهر «مزار شریف» افغانستان ،مجازات عاملان این انفجار را خواستار شد .

در بیانیه وزارت امور خارجه قرقیزستان آمده است ، هدف از این انفجارها اختلاف بین مسلمانان افغانستان است.

همچنین وزارت امور خارجه ازبکستان با صدور بیانیه‌ای در واکنش به حملات  تروریستی در شهرهای «کابل»، «مزار شریف» و «قندوز» اعلام کرد، اعمال خشونت که منجر به جان باختن شماری زیادی مردم افغانستان شده است، مانع برقراری صلح پایدار و سازگاری ملی در این کشور می شود.

عبدالله عبدالله،رئیس پیشین شورای عالی مصالحه افغانستان نیز ضمن محکوم کردن حمله تروریستی در مسجد سه‌دکان، گفت برادران و خواهران اهل تشیع ما بخش جدایی‌ناپذیر ملت ما هستند.

وی این حمله را غیرانسانی و تروریستی خواند و گفت غم و درد خواهران و برادران اهل تشیع، غم و درد تمام مردم افغانستان است.

این سیاستمدار افغان در ادامه حمله بر نمازگزاران، دانش آموزان، اماکن مذهبی و نهادهای آموزشی را جنایت ضد بشری و خلاف تمام اصول و ارزش های دینی و انسانی دانست.

عبدالله گفت: «تروریست‌ها با هدف قرار دادن یک قوم و مذهب خاص تلاش دارند که اقوام باهم برادر افغانستان را تقسیم نمایند.»

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در واکنش به انفجارهای تروریستی در افغانستان گفت: داعشی ها و صهیونیست ها در کشتار مردم مشترک هستند.

 صدر با انتشار توئیتی نوشت: «صفت زشت مشترک بین صهیونیست ها و تروریستهای داعشی و کسانی که از آنان هستند و همچنین کسانی که با دین اسلام میانه‌رو دشمنی می‌کنند، اعلام دشمنی واضح با حق در ماه مبارک رمضان است.»

او گفت: صهیونیست ها دشمنی خود را با قدس شریف علنی می‌کنند و عناصر داعش نیز علنا دشمن ضریح ها و مساجد متعلق به شیعیان امیر المومنی علی (ع) هستند و در این زمینه به رژیم صهیونیستی و بنی امیه اقتدا می‌کنند.

صدر ضمن انتقاد شدید از انفجارهای افغانستان و حداث فلسطین اشغالی کسانی را که در قبال این ظلم ها در افغانستان، فلسطین و سوئد سکوت می‌کنند و با تندروهایی که دستشان به خون آغشته شده است، به خاطر قدرت و نفوذ صلح می‌کنند، محکوم کرد.

«شیخ قیس الخزعلی» دبیرکل جنبش «عصائب اهل الحق» عراق هم از نهادهای بین‌المللی، شورای امنیت سازمان ملل متحد، نهادهای حقوق بشری و سازمان ملل خواست به هدف قرار دادن پیروان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در افغانستان ورود کرده و به این جنایات رسیدگی کنند.

سازمان ملل انفجار مسجد شیعیان در مزارشریف را محکوم کرد

 

کلیدواژه