ثور 04, 1401 09:23 Asia/Kabul
  • تاکید اتحادیه اروپا بر توقف فوری حملات علیه هزاره‌ها در افغانستان
    تاکید اتحادیه اروپا بر توقف فوری حملات علیه هزاره‌ها در افغانستان

اتحادیه اروپا حملات اخیر در افغانستان را شنیع خواند و گفت که هدف قرار‌ دادن اماکن مذهبی نقض قوانین بین‌المللی است.

در بیانیه بخش سیاست اتحادیه اروپا که در واکنش به حمله دو روز پیش به مسجد شیعیان در مزارشریف منتشر شده، آمده است که حملات اخیر، موارد نقض حقوق بشر و آزادی‌های اساسی است و همچنین در دین اسلام جنایت شمرده می‌شود.

اتحادیه اروپا گفته است که حملات اخیر خطر دامن‌زدن به خشونت و بی‌ثباتی بیشتر در افغانستان را به همراه دارد و همچنین می‌تواند بی‌ثباتی در منطقه ایجاد کند.

این اتحادیه از طالبان خواسته است که امنیت همه شهروندان افغانستان را تضمین و تحقیقات درباره این حملات را همگانی کنند و همچنین عاملان آن را مورد بازخواست قرار دهند.

اتحادیه اروپا افزوده است که همه شهروندان افغانستان، از جمله اقلیت‌های قومی و مذهبی، شایسته زندگی در امنیت و با احترام کامل به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی خود هستند.

صبح روز سه‌شنبه (۳۰ حمل) منطقه هزاره‌نشین غرب کابل گواه 3 انفجار پیاپی بود. انفجار نخست در آموزشگاه «ممتاز» رخ داد. دو انفجار پی‌هم دیگر که گفته می‌شود ناشی از حملات انتحاری بوده، در مقابل مدرسه «عبدالرحیم شهید» رخ داد. در این انفجار ده‌ها نفر عمدتاً دانش‌آموز شهید و یا زخمی شده‌اند.

دو روز پس از حملات غرب کابل، انفجارهای زنجیره‌ای در کابل، بلخ، قندوز و ننگرهار رخ داد.

مرگبارترین انفجار در مزارشریف، مرکز ولایت بلخ در یک مسجد شیعیان رخ داد. در این حمله که داعش مسئولیت آن را به عهده گرفت، بیش از ۱۲۰ نفر شهید و زخمی شدند.

ظهر روز جمعه گذشته هم یک انفجار در مسجد «مولوی سکندر» در ولسوالی امام صاحب قندوز، هنگامی رخ داد که نمازگزاران و طلبه‌ها پس از ادای نماز جمعه در حال تشکیل حلقه‌ ذکر بودند.

مسئولیت این انفجار را تاکنون هیچ گروهی برعهده نگرفته است.

تاکید سازمان ملل بر توقف فوری حملات تروریستی در افغانستان

کلیدواژه