ثور 04, 1401 14:46 Asia/Kabul

مقام های محلی در ولایت هرات می گویند: سوء تفاهم مرزی که روز گذشته در مرز اسلام قلعه با جمهوری اسلامی ایران روی داده بود حل شده و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

به گزارش فیض احمد محمدی خبرنگار رادیو دری، مولوی نعیم الحق حقانی رئیس اطلاعات و فرهنگ و سخنگوی اداره محلی طالبان در هرات با تاکید بر دوستی و برادری بین دو ملت ایران وافغانستان گفته است: سوتفاهم های مرزی در هرجایی از دنیا امکان دارد اتفاق بیفتد .

وی گفت مسئولان مرزی دو کشور پس از این رویداد سریعا وارد عمل شده و با تدابیری که انجام شد از تنش بوجود آمده جلوگیری کردند.

این مقام محلی در هرات بسته شدن مرز و مشکلاتی که برای عبور و مرور مسافران و رانندگان بر اثر این تنش بوجود آمده بود را تایید کرد و اظهار داشت: به منظور جلوگیری از افزایش تنش ها باید تدابیر پیشگیرانه ای اتخاذ می شد که یکی از آنها بسته شدن مرز و انتقال مسافران به محل امن بوده است.

سخنگوی اداره محلی هرات خاطرنشان کرد: دوستی ها و همسایگی های خوب دو کشور ایران و افغانستان در منطقه بی نظیر است و به همین خاطر دشمنان مشترک ملت های دو کشور به دنبال بر هم زدن این وحدت و همدلی هستند که با درایت و فهمیدگی مسئولان هرگز به اهداف شوم خود نخواهند رسید.

وی همچنین گفت: مقام های ارشد حکومتی در افغانستان ضمن تاکید دوباره بر برادری و وحدت بین کشورهای اسلامی ایران و افغانستان به مسئولان محلی ولایت های مرزی توصیه کردند که در هنگام بروز چنین سوتفاهم های سعی کنند با گفت وگو و سپردن قضایا به دستگاه دیپلماسی مشکلات را حل و فصل کنند.

علاوه بر باز شدن مرز اسلام قلعه به روی رفت‌ و آمد امروز (یک‌شنبه،۴ ثور) سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات کار خود را برای صدور ویزا از سر گرفت.
طبق تقسیم اوقات کاری این نمایندگی تمام فرم هایی که قبل از تاریخ (۲۳ حمل) ثبت شده است باطل اعلام شده و فرم هایی که بعد از این تاریخ ثبت شده است دارای اعتبار می‌باشد.

روز گذشته نیروهای حکومت موقت طالبان قصد داشتند جاده ای که مورد مناقشه بین دو کشور است را آسفالت کنند که با مخالفت مرزبانان ایران روبرو شد.

این رویداد به تنش  بین مرزبانان ایران و افغانستان تبدیل شد و برای ساعاتی نیروهای مسلح مرزی 2 کشور به حالت آماده باش نظامی درآمدند.

پس از این رویداد مرز میان 2 کشور بسته شد و شمار زیادی از شهروندان افغانستان که قصد داشتند به ایران و بالعکس سفر نمایند با مشکلاتی روبرو شدند.

مرز زمینی اسلام قلعه در هرات هنوز مسدود است.

آخرین وضعیت امنیتی مرز ایران و افغانستان/ آرامش برقرار است

کلیدواژه