ثور 05, 1401 14:44 Asia/Kabul

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در واکنش به تنش مرزی بین افغانستان و ایران گفت: تکرار این قضیه جای نگرانی جدی دارد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران امروز در نشست خبری خود در خصوص تنش بین افغانستان و ایران در مرز دوغارون گفت:  مرزداران غیور ایرانی در مرزهای ما با افغانستان به جهت اوضاع داخلی افغانستان و ناآشنایی احتمالی برخی از ماموران مرزی که هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان در مرزها مستقر کرده تا به امروز با خویشتنداری برخورد کرده است و این موضوع و تکرار آن جای نگرانی دارد.

وی افزود: مرزداران غیور ما مسؤولیت و وظیفه دارند از هرگونه تردد غیرقانونی جلوگیری کنند و در عین حال آمادگی داشتیم و داریم تعلیمات لازم را به مرزبانان افغانستان در خصوص شناسایی نقاط مرزی و.. بدهیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران بیان کرد: تکرار این موضوعات جای نگرانی بسیار جدی دارد. این را از طرق مختلف به هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان اعلام کردیم و امیدواریم این خویشتنداری باعث سوءبرداشت طرف مقابل نشده باشد.

همچنین خطیب زاده در پاسخ به سؤالی درباره حق آبه هیرمند خاطرنشان کرد: حق‌ آبه قراردادی بین ایران و افغانستان است که از سال‌ها پیش وجود داشته و ایران به عنوان یک حاکمیت معقول و ثبات آفرین در منطقه تلاش می‌کند تمامی موضوعات و نکات اختلافی را از طریق مرضی الطرفین و گفت‌وگو و راه‌های دیپلماتیک حل کند و با هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان نیز این موضوع بارها طرح شده است.

وی افزود: کمیساران عالی آب با هم دیدارهایی داشته‌اند و برخی اقدامات ناکافی از سوی هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان انجام شده است. امیدواریم در ادامه مسیری که می‌بینیم به یک اقدام قطعی سازنده بینجامد.

طالبان بر تعهد افغانستان به معاهده هیرمند تاکید کرد

کلیدواژه