مقام طالبان: سیاست ما در قبال ایران، گسترش همکاری‌های همه جانبه مرزی است
(last modified 1401-02-06T11:10:25+00:00 )
ثور 06, 1401 15:40 Asia/Kabul
  • مقامات ایرانی و طالبان درباره مسائل مرزی گفتگو کردند
    مقامات ایرانی و طالبان درباره مسائل مرزی گفتگو کردند

رئیس کارگروه وزارت دفاع افغانستان در دیدار با معاون سفارت ایران در کابل گفت: سیاست بزرگان ما در قبال کشورهای همسایه به ویژه جمهوری اسلامی ایران که میزبان میلیون‌ها شهروند افغانستانی است، جلوگیری از بروز هرگونه جنگ و درگیری و حرکت به سوی همکاری‌های همه‌جانبه مرزی است.

به گزارش رادیو دری؛ مولوی شبیر احمد امروز در دیدار سید حسن مرتضوی معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل  با اشاره به همکاری میان دو دولت جمهوری اسلامی ایران و حکومت سرپرست در افغانستان، در مورد حل و فصل برخی سوء  تفاهم‌های مرزی گفت: بنا بر دستور شورای رهبری طالبان، هیاتی چهارنفره از مقامات نظامی و دفاعی افغانستان تشکیل شده است تا با مذاکره و گفت‌گو با مقامات جمهوری اسلامی ایران شرایط همکاری‌های مرزی میان دو کشور را تسهیل کند.

رئیس کارگروه وزارت دفاع افغانستان در مورد حضور برخی نیروهای طالبان در مرز ایران نیز گفت: بزرگان حکومت به ویژه وزیر دفاع دستور داده‌اند که هیچ فردی اجازه کوچکترین درگیری را در مرزهای جمهوری اسلامی ایران ندارد و آرایش نظامی در مرز مشترک ممنوع است.

شبیر احمد  در ادامه با اشاره به برخی مشکلات موجود از گذشته در مرزهای مشترک دو کشور افزود: از جمهوری اسلامی ایران می خواهیم تا در زمینه‌های مختلف امنیت مرزی اعم از جلوگیری از قاچاق انسان و مواد مخدر و همچنین مبارزه با تروریسم با حکومت جدید افغانستان همکاری همه‌جانبه‌ای داشته باشد.

در پایان این دیدار مقرر شد هیات چهارنفره حکومت سرپرست افغانستان بعد از عید فطر با  مقامات ایران در یکی از پایتخت‌های دو کشور و یا در مرز مشترک دیدار و مسائل مختلف مرزی را حل و فصل کنند.

همچنین مقرر شد مولوی بریانی معاون سپاه هرات و از اعضای هیات  چهار نفره مرزی امروز با سردار شجاع مرزبان جمهوری اسلامی ایران در منطقه مرزی  دیداری دوستانه داشته باشند.

اخیرا بروز اختلاف و تنش مرزی در مرز مشترک ایران و افغانستان موجب بسته شدن مرز اسلام‌قلعه  شد.

این تنش مرزی در پی آن به وجود آمد که نیروهای مرزی طالبان قصد داشتند در منطقه مرزی دو کشور جاده سازی کنند که این اقدام آنان با مخالفت نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران روبرو شد.

مخالفت مرزبانان ایرانی و مقاومت نیروهای طالبان به بحث و مشاجره میان دو طرف و آماده‌ باش نیروهای نظامی منجر شد، اما هیچ درگیری میان دو طرف روی نداد.

در دو روز گذشته نیز اخباری مبنی بر تشکیل آرایش نظامی و احتمال بروز درگیری در مرزهای مشترک ایران و افغانستان منتشر شد که مقامات هر دو کشور این موضوع را رد و تاکید کردند به دنبال حل مسائل موجود از طریق گفتگو و مذاکره هستند.

از ابتدای روی کار آمدن طالبان در ماههای گذشته موارد دیگری از اختلاف مرزی بین دو کشور به وجود آمده است.

آخرین وضعیت امنیتی مرز ایران و افغانستان/ آرامش برقرار است

تنش مرزی بین ایران و افغانستان/ مرز اسلام‌ قلعه بسته شد

کلیدواژه