ثور 08, 1401 07:43 Asia/Kabul
  • افزایش تنش های مرزی احتمالی میان پاکستان و افغانستان
    افزایش تنش های مرزی احتمالی میان پاکستان و افغانستان

حملات هوایی اخیر پاکستان به مناطق مرزی افغانستان ممکن است منجر به درگیری‌های مرزی خشونت آمیزی شود.

به گزارش رادیو دری به نقل از پایگاه خبری «د پرینت» هند، حملات هوایی اخیر پاکستان در افغانستان به بهانه هدف قرار دادن مخفیگاه های احتمالی گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان (TTP) که دهها کشته و مجروح برجای گذاشت، تنش ها را بین اسلام آباد و کابل بیشتر کرده و احتمال درگیری های خشونت آمیز بیشتر در مناطق مرزی هر دو کشور رو به افزایش است.

در حالی که طالبان در بیانیه ای درباره پیامدهای وخیم تکرار حملات توسط پاکستان در آینده هشدار داد، پاکستان با امتناع از اعتراف به حمله، در مقابل کابل را به دلیل ناتوانی در متوقف کردن فعالیت های تحریک طالبان پاکستان به عنوان گروهی که مسئول افزایش حملات فرامرزی است، سرزنش کرد.

با این حال، طالبان در کنار بیانیه‌ها و محکومیت این حملات، هیچ اقدامی برای بین‌المللی کردن موضوع جهت تحت فشار قرار دادن پاکستان انجام نداد. دلیل این واکنش را می‌توان به وابستگی طالبان به اسلام‌آباد نسبت داد که از زمان سقوط دولت سابق در کابل، در خط مقدمِ تلاش برای به رسمیت شناخته شدن بین‌المللی طالبان بوده است.

براساس این گزارش  چندین تظاهرات در مناطق مختلف افغانستان، طالبان را تحت فشار قرار داده تا احساسات ضد پاکستانی در این کشور را کنترل کنند. علاوه بر این برای افغان‌هایی که در امتداد خط مرزی  «دیورند» زندگی می‌کنند، این حملات هوایی یادآور دو دهه جنگ خشونت‌آمیز بین طالبان و نیروهای خارجی ( آمریکا و ناتو) است.

مسئله  خط «دیورند» همچنان به عنوان محل اختلاف بین دو کشور باقی مانده است، زیرا پاکستان انتظار نداشت که دولت نیابتی خود از طالبان، پس از به قدرت رسیدن در افغانستان در مورد حصار مرزی اعتراض کند. علاوه بر این، اسلام آباد از ناتوانی و بی علاقگی طالبان در پرداختن به موضوع تحریک طالبان پاکستان که منجر به افزایش حملات فرامرزی در پاکستان شده، ناامید است.

در چارچوب این درگیری‌ها، حمله پاکستان به خاک افغانستان را می‌توان نشانه‌ای از این ناامیدی و بی‌اعتمادی بین طالبان و اسلام‌آباد دانست. به همین دلیل ماه های آینده ممکن است شاهد افزایش بیشتر درگیری های مرزی بین طالبان و نیروهای امنیتی پاکستان باشیم.

افزایش تلفات حمله هوایی پاکستان به افغانستان

کلیدواژه