ثور 13, 1401 14:11 Asia/Kabul
  • افغانستان در آزادی مطبوعات ۳۴ پله سقوط کرده است
    افغانستان در آزادی مطبوعات ۳۴ پله سقوط کرده است

جایگاه جهانی افغانستان در شاخص آزادی مطبوعات در بین ۱۸۰ کشور امسال ۳۴ پله نزول کرده است.

به گزارش رادیو دری؛ سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار گزارشی در مورد آزادی مطبوعات نوشته است: در سال ۲۰۲۲  که در جمله ۱۸۰ کشور جهان افغانستان در درجه بندی آزادی مطبوعات از مقام ۱۲۲ به رده ۱۵۶ نزول کرده است.

براساس آمار گزارشگران بدون مرز، در سه ماه نخست تسلط طالبان، ۴۳ درصد از رسانه‌های افغانستان ناپدید شده و در مجموع از زمان به قدرت رسیدن طالبان  از ۱۰ هزار و ۷۸۰ خبرنگار، حدود ۶۰ درصد آن ها شغل شان را از دست داده‌اند.

طبق این گزارش، ۸۴ درصد زنان خبرنگار و ۵۲ درصد مردان خبرنگار پس از روی کار آمدن طالبان، کار خود را از دست داده‌اند.

در این گزارش آمده است که تشکیل حکومت طالبان به نام «امارت اسلامی» خبرنگاران را در سردرگمی قرار داد و از آن زمان به بعد شماری از نهادهای گروه طالبان مانند وزارت اطلاعات و فرهنگ، استخبارات،‌ وزارت امر به معروف و نهی از منکر و مرکز رسانه‌های این گروه پیوسته به خبرنگاران و رسانه‌ها اخطار داده‌اند.

به گفته گزارشگران بدون مرز، فروپاشی اقتصادی در افغانستان در کنار مسایل سیاسی، باعث تضعیف بیشتر رسانه‌ها شده است و خبرنگاران از این وضعیت متأثر شده‌اند.

در این گزارش تأکید شده است که در افغانستان زیر حاکمیت طالبان، پرداختن به بسیاری از موضوعات در رسانه‌ها دشوار است و موضوع‌هایی چون مذهب، جایگاه زن و حقوق بشر، خط قرمز به شمار می روند.

با این وجود، این نهاد تصریح کرده است که  به نظر می‌رسد جامعه مدنی در ماه‌های اخیر کمی بهبود یافته است و چندین سازمان از جمله سازمان‌های مدافع آزادی رسانه ایجاد شده‌ یا در حال تاسیس و توسعه هستند.

در فهرست جهانی آزادی مطبوعات کشورهای اسکاندیناوی ناروی، دانمارک و سویدن جایگاه‌های اول، دوم و سوم را به خود اختصاص داده اند.

افغانستان؛ بدترین کشور جهان در آزادی های مذهبی

طالبان تهدید و خشونت علیه خبرنگاران را متوقف کند

کلیدواژه