ثور 20, 1401 10:54 Asia/Kabul
  • نگرانی سازمان ملل از دستور طالبان در مورد زنان افغانستان
    نگرانی سازمان ملل از دستور طالبان در مورد زنان افغانستان

مدیر اجرایی امور زنان سازمان ملل متحد از دستور جدید طالبان درباره زنان و نقض حقوق آنها ابراز نگرانی کرد.

 به گزارش رادیو دری، سیما بحوث مدیر اجرایی امور زنان در سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی در بیانیه ای اعلام کرد: من به شدت از اعلام طالبان مبنی بر اینکه همه زنان باید صورت خود را در ملاء عام بپوشانند و  فقط در مواقع ضروری از خانه خارج شوند و  مجازات اقوام مرد آنها در صورت سرپیچی از دستورات نگران هستم.

سیما بحوث افزود: در جایی که حقوق زنان محدود می شود، همه ضعیف می‌شوند. تازه ترین دستور طالبان تشدید  محدودیت ها بر زنان و دختران از جمله ممانعت از بازگشت به کار و  ادامه تحصیل  آنان است.

مدیر اجرایی امور زنان در سازمان ملل متحد هچنین از مقامات طالبان خواست که "به تعهدات خود بر اساس قوانین حقوق بشر و حقوق کامل انسانی زنان و دختران، از جمله احیای فوری آزادی  جابجایی زنان و دختران و تامین حقوق آنها برای کار و تحصیل در بالاترین سطح احترام بگذارند.

 «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی دولت طالبان دیروز در نشستی تاکید کرد: زنان نباید مانند دوره جاهلیت با آرایش از خانه ها بیرون بیایند و همه بانوان ملزم به رعایت حجاب شرعی (مستند به مصوبه امروز وزارت امر به معروف و نهی از منکر) هستند و با افراد خاطی برخورد جدی صورت می‌گیرد.

«عاکف مهاجر» سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر دولت موقت طالبان در پاسخ به واکنش‌های یوناما و دیگر سازمان‌های جهانی نسبت به طرح «حجاب اسلامی» این وزارتخانه اعلام کرد همانطور که دولت ما در قوانین کشورهای غربی مداخله نمی کند آنها هم از دخالت در امور داخلی افغانستان دست بردارند.

سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر دولت موقت طالبان در مصاحبه با خبرنگاران گفت: حجاب اسلامی یعنی  لباسی که زنان در آن محفوظ باشند.

نماینده آمریکا در امور زنان افغان: فشار بر طالبان را افزایش دهید

 

کلیدواژه