ثور 25, 1401 18:04 Asia/Kabul

از روز جهانی قابله ها تحت شعار صد سال پیشرفت در نشستی با حضور نمایندگان ادارات ملی و بین المللی در هتل کابل سرینا گرامی داشت به عمل آمد.

به گزارش ذبیح الله قریشی خبرنگار رادیو دری، در این نشست مولوی محمد اسحق صاحب زاده معین مالی واداری، دکتر محمد حسن غیاثی معین پالیسی وپلان، دکترحبیب الله آخند زاده معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت‌عامه، ذبیح الله مجاهد معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ و سخنگوی طالبان، سفیر کشور قطر در افغانستان و نمایندگان نهاد های ملی و بین المللی اشتراک داشتند.
معین مالی و اداری وزارت صحت‌عامه ،روز جهانی قابله ها را برای همه قابله های افغان تبریک گفت و افزود، رهبری وزارت صحت‌عامه نقش قابله ها را در کاهش مرگ ومیر مادران در جامعه موثر دانسته و این وزارت در تلاش است تا زمین های بیشتر کاری، تحصیلی، مالی و ارتقای ظرفیت را در چوکات وزارت صحت‌عامه برای آنان فراهم نماید.
مولوی اسحق اضافه کرد، تا حال حدود 34825 تن از قابله ها نزد وزارت صحت ثبت و راجستر می باشد که از این میان برای 6033 تن آنان زمینه کار در کشور فراهم گردیده که از این میان  448 تن از آنان در بخش مدیریتی و برای 1370 تن دیگر آن در بخش ارتقای ظرفیت مسلکی زمینه کارفراهم شده است.
همچنان در ادامه این نشست  ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان از کار و زحمات قابله های افغان به خاطر تلاش و نجات جان مادران و کودکان شان در کشور ابراز امتنان و قدردانی کرد و گفت: رهبری وزارت صحت‌عامه توانسته است در وقت کم دستاورد های خوبی را در سکتور صحت داشته باشد.
علاوه بر آن مجاهد از همکاری کشور قطر به خاطر حمایت از سکتور صحی افغانستان قدردانی کرد و از رهبری وزارت صحت‌عامه خواست تا زمینه های بیشتر کاری را برای قابله ها در بخش آموزش های مسلکی، بلند بردن سطح دانش قابله های افغان و امتیازات مالی شان فراهم نماید که رهبری طالبان به آن متعهد می باشد.
 سفیر کشور قطر در افغانستان بر تداوم کمک های کشورش به افغانستان مخصوصا سکتور صحی تاکید کرد و گفت که این کشور آماده است تا کمک های بیشتری را به سکتور صحی افغانستان نماید.

کمبود پرستاران و قابله ها دلیل افزایش مرگ و میر زنان افغانستان

کلیدواژه