ثور 27, 1401 15:02 Asia/Kabul
  • همکاران افغانستانی نیروهای آمریکایی همچنان بلاتکلیفند
    همکاران افغانستانی نیروهای آمریکایی همچنان بلاتکلیفند

همکاران افغانستانی نظامیان آمریکایی پس از گذشت ۸ ماه از سقوط کابل و انتقال به کشور سوم، هنوز در وضعیتی نامعلوم منتظر دریافت روادید آمریکا هستند.

به گزارش رادیو دری، در ادامه بلاتکلیفی اتباع افغانستانی همکار آمریکا که پس از سقوط کابل به کشورهای سوم همچون امارات انتقال داده شدند، یک رسانه آمریکایی اعلام کرد: این اتباع افغان هنوز پس از گذشت 8 ماه منتظر دریافت روادید آمریکا هستند.

یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا هم که نامش فاش نشده است به «فاکس نیوز» گفت: ما به طور فعال در حال بررسی درخواست‌های روادید برای افغان‌هایی هستیم که می‌خواهند به آمریکا بیایند، از جمله کمک به افغان‌هایی که واجد شرایط روادید مهاجرتی ویژه هستند.

افغان‌های انتقال یافته توسط آمریکا به کمپ پناهجویان در ابوظبی نیز با ابراز نگرانی از سرنوشت نامعلوم خود می‌گویند که پس از گذشت حدود 8 ماه تا‌‌کنون هیچ پاسخ روشنی درباره انتقال خود به کشورهای مقصد دریافت نکرده‌اند.

این پناهجویان افغان که تعدادشان فقط در ابوظبی ده هزار نفر تخمین زده می شود، همکار نظامیان آمریکایی و ناتو بوده و در پیاده سازی برنامه‌های آمریکا در افغانستان در بیست سال گذشته کمک های زیادی کرده اند.

در همین حال مولوی «عبدالسلام حنفی» معاون رئیس کابینه طالبان در پیامی به این مهاجران گفت: مهاجران افغان که در کمپ‌هایی در خارج از کشور بلاتکلیف هستند، میتوانند به کشور بازگردند.

«ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان هم گفت: اطلاع داریم که پناهجویان افغان از جمله در قطر و ترکیه در وضعیت بدی زندگی می‌کنند و به همین سبب  از خروج سایر شهروندان جلوگیری می‌کنیم.

بیش از ده هزار شهروند افغانستانی که همزمان با تسلط طالبان بر کابل توسط پروازهای تخلیه به امارات و چند کشور دیگر انتقال داده شده بودند، ماه ها است که در بلاتکیفی قراردارند. این پناهجوایان در هفته های اخیر بارها درارتباط با وضعیت و بلاتکلیفی خود اعتراض کرده‌اند.

پناهجویان افغان در ابوظبی به بدعهدی آمریکا اعتراض کردند

تظاهرات اعتراض آمیز پناهجویان افغان در اردوگاه ابوظبی

کلیدواژه