جوزا 02, 1401 14:28 Asia/Kabul
  • گزارش ها درباره فرار نظامیان سابق افغانستان به پاکستان
    گزارش ها درباره فرار نظامیان سابق افغانستان به پاکستان

اداره بازرس امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار)، وابسته به آمریکا مدعی شد پس از تسلط طالبان بر کابل بسیاری از نظامیان افغانستان از طریق گذرگاه‌های مرزی مشترک، به پاکستان گریخته اند.

به گزارش رادیو دری، رسانه‌های پاکستانی امروز دوشنبه به نقل از گزارش اخیر بازرس کل ستاد بازسازی افغانستان (سیگار) عنوان کردند: دهها تن از نظامیان افغان ازجمله چند افسر پس از سقوط کابل و تسلط طالبان در مرکز و مرزهای مشترک با همسایگان، به پاکستان گریختند.

در این گزارش آمده است: سازمان ملل پیش تر اعلام کرد که از اواسط ماه اوت ۲۰۲۱ تا ژانویه ۲۰۲۲/ بیش از ۳۰۰ هزار افغانستانی خود را به پاکستان رساندند اما چه تعداد سرباز و حتی افسران درجه دار میان آنان باشند، مشخص نیست.

در گزارش رسمی آمریکا افزوده شد: کنترل طالبان بر گذرگاه‌های مرزی و سقوط تشکیلات فرماندهی نظامیان افغانستان در این مناطق دلیل عمده سقوط دولت وقت افغانستان است و پس از آن نظامیان ارتش نتوانستند علیه طالبان ایستادگی کنند و در نتیجه فرار به سوی پاکستان را درپیش گرفتند.

اوت گذشته /اسد و چند هفته قبل از تسلط کامل طالبان بر کابل، ارتش پاکستان اعلام کرد: تحولات امنیتی در افغانستان به ویژه در منطقه مرزی مشترک باعث شد تا دهها تن از نیروهای افغانستانی با فرار از پست‌های امنیتی خود در داخل خاک پاکستان پناه بگیرند.

یک‌ماه قبل از آن نیز ۳۵ سرباز افغانستان از بیم حملات طالبان به پاکستان گریخته بودند.

محکومیت جهانی کشتار نظامیان پیشین افغانستان توسط طالبان

 

کلیدواژه