جوزا 07, 1401 10:02 Asia/Kabul

دبیران شوراهای امنیت هشت کشور منطقه در نشست خود در شهر دوشنبه بار دیگر بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان و مداخله نکردن در امور داخلی این کشور تاکید کردند.

به گزارش زهرا سلطانی خبرنگار رادیو دری،  نشست امنیتی کشورهای منطقه در دوشنبه پایتخت تاجیکستان که با موضوع تحولات افغانستان برگزار شده بود شام جمعه به کار خود پایان داد.

در بیانیه پایانی این نشست، دبیران شوراهای امنیت ایران، روسیه، چین، هند، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان با تاکید بر اینکه «صلح و توسعه به نفع افغانستان است»  یادآور شدند که نباید در امور داخلی آن کشور مداخله شود. 

شرکت کنندگان در نشست دوشنبه تصریح کردند: «همه طرف ها باید به گفت و گو و تعامل با افغانستان ادامه دهند و کابل را در ایجاد یک دولت فراگیر، دنبال کردن یک سیاست داخلی و خارجی باثبات و توسعه روابط دوستانه با همه کشورها به ویژه کشورهای منطقه کمک کنند. "

 در بیانیه پایانی  این نشست همچنین تاکید شد که فعالیت گروه های تروریستی بین المللی در افغانستان، پناه دادن و آموزش آنها و نیز برنامه‌ریزی و تأمین مالی هر گونه اقدام تروریستی علیه کشورهای منطقه غیرقابل قبول است.

شرکت کنندگان در این نشست منطقه ای همچنین "نگرانی خود را از ورود احتمالی تروریست ها و دیگر عناصر خرابکار به خاک خود در پوشش پناهجویان افغان" ابراز کردند.

 نمایندگان هشت کشور منطقه همچنین از حاکمان جدید افغانستان خواستند تا حقوق و آزادی های مردم را بدون در نظر گرفتن قومیت شان رعایت کنند.

 طالبان ضمن استقبال از نشست امنیتی منطقه ای درباره افغانستان در شهر دوشنبه، خواستار تماس مستقیم بین المللی با دولت خود شدند .

کنفرانس بین المللی با موضوع افغانستان در دوشنبه

تاکید دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان

کلیدواژه