جوزا 08, 1401 14:20 Asia/Kabul

کمبود انرژی برق یکی از مهمترین معضلات مردم افغانستان است، ­این کشور سالانه به هشتصد و پنجاه مگاوات برق نیاز دارد که سهم ایران از برق وارداتی افغانستان صد مگاوات است.

به گزارش رادیو دری، کمبود انرژی برق یکی از مهمترین معضلات مردم افغانستان است، ­این کشور سالانه به هشتصد و پنجاه مگاوات برق نیاز دارد که ششصد و پنجاه مگاوات آن از چهار کشور ایران، ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان وارد می‌کند، سهم ایران از برق وارداتی افغانستان صد مگاوات است.

­افغانستان کمتر از بیست درصد انرژی برق تولیدی را از داخل کشور تامین می‌کند و این در حالی است که هر از چندگاهی دکل‌های برق وارداتی معمولا در  ولایت های شمالی افغانستان به دست افراد ناشناس با بمب منفجر و منهدم می‌شود، انفجار هر دکل برق در افغانستان، برق کابل و دستکم ده استان دیگر را به مدت چندین روز قطع می‌کند.

شماری از شهروندان کابل که از بی برقی شکایت دارند اعلام کردند: کمبود شدید برق بر کار و کاسبی آن‌ها تاثیر منفی گذاشته است، یکی از مغازه داران شهر کابل می‌گوید که از یخچال خود به دلیل نبود برق به عنوان انباری استفاده می‌کند.

از سوی دیگر بدهی افغانستان به کشور‌های صادرکننده برق از دیگر معضلات این روز‌های این کشور است، براساس گزارش برنامه توسعه‌ای سازمان ملل متحد، افغانستان صد میلیون دلار به کشور‌های تاجیکستان و ازبکستان بدهکار است و در صورتی که آن‌ها برق صادراتی خود را به افغانستان قطع کنند دستکم ده میلیون نفر در افغانستان به طور کامل از برق محروم می‌شوند.

کاهش برق وارداتی ازبکستان به افغانستان؛ کمبود برق در کابل

کلیدواژه