جوزا 09, 1401 17:25 Asia/Kabul
  • رحمان: تامین آزادی مردم عامل کلیدی صلح و ثبات در افغانستان است
    رحمان: تامین آزادی مردم عامل کلیدی صلح و ثبات در افغانستان است

رئیس‌جمهور تاجیکستان در نشست خبری با آیت‌الله رئیسی گفت: باور داریم که تأمین حقوق و آزادی‌های همه مردم افغانستان عامل کلیدی استمرار صلح و ثبات در آن کشور است.

به گزارش رادیو دری،  امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان ظهر امروز دوشنبه در نشست خبری مشترک با آیت الله رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: امروزه 30 سالگی روابط دیپلماتیک میان دو کشور را جشن گرفتیم و طی این دوره به دنبال راه هایی برای تحکیم و توسعه مناسبت های فراگیر و تامین گسترش آن ها گام خواهیم برداشت.

رئیس جمهور تاجیکستان با حساس توصیف کردن وضعیت امروز منطقه و جهان، بر ضرورت همکاری دو کشور در زمینه تامین امنیت تاکید کرد و افزود: «دو کشور درباره افغانستان دغدغه های مشترک دارند و اعلام کردند که از همه تلاش‌های سیاسی و دیپلماتیک و کمک‌های بشردوستانه برای تأمین امنیت و پیشگیری از فاجعه انسانی در این کشور همسایه استقبال و حمایت می کنند».

امامعلی رحمان موضع مشترک دو کشور را تأسیس حکومت فراگیر با مشارکت نمایندگان تمام گروه‌های قومی و سیاسی و اجتماعی در افغانستان عنوان کرد و اظهار داشت: باور داریم که تأمین حقوق و آزادی‌های همه مردم افغانستان عامل کلیدی استمرار صلح و ثبات در آن کشور است.

رئیس جمهور تاجیکستان تقویت همکاری‌ها در مبارزه با تروریسم، قاچاق مواد مخدر و جنایت‌های سازمان یافته را از دیگر توافقات انجام شده در این سفر دانست و تصریح کرد: همکاری‌های دوجانبه و نیز همکاری دو کشور در چارچوب سازمان های منطقه ای و بین المللی می تواند به رفع دغدغه های مشترک دو کشور در این زمینه‌ها کمک کند.

آیت الله رئیسی، رئیس جمهور ایران نیز در این کنفرانس خبری گفته بود: این دو کشور در مساله افغانستان نگاه مشترکی دارند یعنی حتما باید در افغانستان دولت فراگیری تشکیل شود و باید تمام احزاب حاضر در افغانستان در تشکیل دولت دخیل باشند امنیت افغانستان برای ایران و تاجیکستان و همچنین برای ملت افغانستان بسیار مهم است.

وی تاکید کرد: باید در افغانستان امنیت، ثبات و آرامش برای مردم افغانستان برقرار شود و حضور تروریست ها در این کشور بسیار نگران کننده است و ایران نمی تواند بپذیرد که تروریست ها در کشور افغانستان حضور داشته باشند زیرا بیگانگانی که خود در تاسیس داعش دست داشتند نمی توانند برای مردم منطقه و افغانستان امنیت به همراه بیاورند.

رئیس جمهور ایران با بیان اینکه حضور بیگانگان و استکبار فقط برای اهداف خودشان است و به فکر مردم منطقه نیستند، بیان داشت: «20 سال حضور آمریکا و ناتو در افغانستان جزء جنگ و ناامنی برای این کشور به همراه نداشته است از این رو باید سرنوشت افغانستان به دست مردم این کشور باید رقم خورد».

رئیسی تاکید کرد: ایران و تاجیکستان در مبارزه با تروریست، قاچاق مواد مخدر، جرائم سازمان یافته هم نظر هستند.

تاکید رییس جمهور ایران بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان

کلیدواژه