جوزا 18, 1401 08:25 Asia/Kabul
  • پنبه افغانستان ‏برای اولین بار به ترکیه و ایران صادر می شود
    پنبه افغانستان ‏برای اولین بار به ترکیه و ایران صادر می شود

پس از سال‌های طولانی٬ برای اولین بار پنبه تولید شده پارک صنعتی قندهار به ایران و ترکیه صادر می‌شود.

به گزارش رادیو دری، در حال حاضر سالانه صد هزار تُن پنبه در ولایت قندهار تولید می‌شود و قرار است با رفع برخی از مشکلات این رقم افزایش یابد.

در فابریکه پروسه پنبه در پارک صنعتی قندهار یک عشاریه سه میلیون دالر سرمایه گذاری شده که هم اکنون ۵۰ نفر در آن کار می‌کنند.

حاجی عصمت الله مسئول این فابریکه می‌گوید از پنبه کشت شده در کشور ، پنبه خالص، کنجاره و روغن تولید می‌شود.

به گفته وی٬ پنبه تولید شدۀ افغانستان حالا علاوه بر پاکستان٬ به ایران و ترکیه هم صادر می‌شود.

وی افزود: "ما روزانه ۳۰ تُن تولید داریم. ولی متاسفانه به اساس پالیسی خارجی سیستم بانکی ما متوقف شده ، ما قبلاً به پاکستان پنبه می‌فرستادیم که پول از طریق حساب بانکی در حساب ما در قندهار جمع می‌شد. اکنون خارجی ها این پروسه را متوقف ساخته و سیستم بانکی کار نمی‌کند. "

روزانه ده‌ها تُن پنبه تولید شده در قندهار به بیرون از افغانستان صادر می‌شود.

سید سرور امانی مسئول اتاق تجارت و صنایع قندهار می‌گوید بعد از مشکلات در بخش تجارتی با پاکستان آنها توانسته اند که پنبه تولید شدهٔ این فابریکه را به ایران و ترکیه بفرستند.

او افزود: "ما یک لک تُن در گذشته تنها به پاکستان می‌فرستادیم. در پاکستان یک سلسله مشکلات ایجاد شد که مشکل اساسی این بود که تا حال هم یک مقدار پول صنعتکاران ما در آنجا بند مانده، ما به آنها پنبه دادایم اکنون آنها بهانه می‌کنند و می‌گویند که شما در لست سیاه هستید و اگر ما از طریق بانک و یا حواله به شما پول بدهیم ما هم در لیست سیاه شامل می‌شویم. صنعت‌کاران مجبور شدند که یک راه بدیل را جستجو کنند و خوشبختانه ایران و ترکیه هم به آن لبیک گفتند. آنها به پنبه ما بسیار نیاز دارند و اکنون صادرات پنبه ما به ایران و ترکیه هم شروع شده."

علاوه بر این از سال‌ها به این سو صنعتکاران و مسئولان فابریکه ها در قندهار از پرچاوی برق شکایت دارند. اما احسان الله امین یک مقام «برشنا شرکت» در قندهار می‌گوید که تا سه ماه دیگر مشکل برق پارک صنعتی در این ولایت کاملاً حل خواهد شد.

سالانه هم اکنون ۱۰۰ هزار تُن پنبه از قندهار به خارج صادر می‌شود و صنعتکاران می گویند که اگر مشکل برق آنها رفع شود این مقدار بیشتر خواهد شد.

مسوولان در قندهار: پاکستان بخشی از دارایی‌ مالکان کارخانه‌های پنبه را ضبط کرده است

کلیدواژه