جوزا 18, 1401 15:21 Asia/Kabul
  • واکنش طالبان به اقدام ایران در بازگرداندن تجهیزات نظامی افغانستان
    واکنش طالبان به اقدام ایران در بازگرداندن تجهیزات نظامی افغانستان

سخنگوی وزارت خارجه دولت موقت طالبان گفت: اقدام ایران در تحویل تجهیزات نظامی دولت گذشته، موجب تقویت بیش از پیش روابط دو کشور می شود.

به گزارش رادیو دری؛ «عبدالقهار بلخی» سخنگوی وزارت خارجه دولت موقت طالبان در پیامی توئیتری، این اقدام دولت ایران را مثبت ارزیابی و تصریح کرد: بازگرداندن تجهیزات نظامی دولت گذشته، موجب تقویت بیش از پیش روابط با ایران خواهد شد.

بلخی افزود: «در نتیجه تماس‌های مستمر مقامات امارات اسلامی با جمهوری اسلامی ایران، تجهیزات نظامی شامل تعداد زیادی سلاح سبک و سنگین، از جمله چندین هاموی، رنجر، خودرو اطفای حریق و ده‌ها وسائط نقلیه دیگر که در زمان سقوط رژیم گذشته به ایران انتقال داده شده بود، به دولت افغانستان بازگردانده شد.»

 در پی تسلط طالبان بر افغانستان، بسیاری از نظامیان پیشین این کشور به همراه تجهیزات خود به کشورهای همسایه از جمله ایران، ازبکستان و تاجیکستان فرار کرده بودند. 

در آن مقطع زمانی و پس از سقوط هرات، نظامیان پیشین افغان، ده‌ها خودروی نظامی و تجهیزات جنگی  را به ایران منتقل کردند که با گذشت حدود 10 ماه از روی کار آمدن طالبان، ایران، این ابزارهای نظامی را به نیروهای مرزی طالبان در مرز اسلام قلعه هرات تحویل داد.

تحویل تجهیزات نظامی افغانستان به مقامات این کشور از طرف ایران

تجهیزات نظامی آمریکایی مانده در افغانستان 7 میلیارد دلار ارزش دارد

کلیدواژه