متقی: اخبار کوچ اجباری و برخورد با نظامیان سابق، تبلیغات است
(last modified 1401-03-19T13:59:11+00:00 )
جوزا 19, 1401 18:29 Asia/Kabul

وزیر خارجه حکومت موقت طالبان، کوچ اجباری در پنجشیر و اندراب و برخورد طالبان با نظامیان دولت سابق افغانستان را رد کرد.

به گزارش رادیو دری؛ امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت موقت طالبان در دیدار برخی از مقامات حکومت پیشین که به تازگی به کابل برگشته اند گفت:  در خارج از افغانستان تبلیغات گسترده ای جریان دارد که در پنجشیر و اندراب کوچ اجباری اجرا می شود و مردم زخمی و کشته می‌شوند اما در حقیقت یک مورد هم اثبات نشده است.

وی همچنین برخورد نیروهای طالبان با نظامیان پیشین را تبلیغات منفی خواند و افزود:  در چهار ماه گذشته در این زمینه فقط یک مورد روی داده است که تحقیقات درباره آن ادامه دارد ولی در بیرون از کشور بسیار تبلیغات گسترده صورت گرفته است.

سرپرست وزارت خارجه حکومت موقت طالبان همچنین اضافه کرد: عفو عمومی برای کارمندان حکومت گذشته بوده است، اما در آینده  امکان ندارد؛ نه شریعت اجازه می‌دهد و نه قانون، حالا اگر با مجرمی برخورد شود رنگ و بوی آن می گیرد که او کارمند حکومت پیشین بوده است ولی حقیقت چنین چیزی نیست.

متقی  اظهار کرد: حدود یک میلیون کارمندی که از گذشته تا حال در ادارات کار کرده اند همه که فرشته نیستند، برخی جرم می‌کنند، دزدی می‌کنند یا با کسی جنگ می‌کنند، محاکم مجبور هستند با آنها برخورد کنند.

وی سپس مدعی شد که در حکومت موقت طالبان در هیچ زندان افغانستان، زندانی سیاسی وجود ندارد.

وزیر خارجه طالبان همچنین تاکید کرد: در چهار دهه تحولات گذشته افغانستان، کشور از آن مسوولان حکومتی بود نه از مردم و حالا ما می‌خواهیم که افغانستان کشور مردم باشد و مردم در خانه و قریه خود زندگی آرام داشته باشند.

متقی از مسوولان دولت سابق افغانستان که به کشورشان بازگشته اند خواست به کسانی که در خارج از افغانستان زندگی می کنند اطمینان بدهند که اوضاع در افغانستان، به اندازه تبلیغات، خراب نیست.

او اظهار کرد: کسانی که در خارج زندگی دارند زندگی‌شان سخت است، در حالی که هیچ مشکلی در کشور متوجه آنها نیست.

در این نشست، حسنی مبارک عزیزی وزیر حمل و نقل حکومت پیشین، انتظار خادم عضو شورای امنیت حکومت پیشین و امان الله غالب رئیس پیشین شرکت برشنا حضور داشتند.

طالبان برای بازگشت مقامات پیشین افغانستان کمیسیون ویژه ایجاد کرد

متقی: گزارشگر حقوق بشر بر اساس حقایق افغانستان مستندسازی کند

کلیدواژه