جوزا 27, 1401 15:06 Asia/Kabul
  • سازمان ملل: زمان بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان مشخص نیست
    سازمان ملل: زمان بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان مشخص نیست

گزارشگر ویژه‌ حقوق بشر سازمان ملل در افغانستان با بیان اینکه دلایل طالبان برای عدم بازگشایی مدارس دخترانه مبهم است، گفت: مقامات طالبان درباره زمان بازگشایی مدارس پاسخ روشنی ارائه نکردند.

به گزارش رادیو دری، ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ حقوق بشر سازمان ملل در افغانستان در گفت‌وگو با طلوع‌نیوز، دلایل طالبان را مبهم خوانده و گفته است: «طالبان دلایل فنی را عامل تاخیر در بازگشایی مدارس عنوان کرده و دلیل اصلی آنها برای این اقدام مبهم است.»

وی افزود: طالبان گفته که کمیته‌ای در این خصوص به صورت تخصصی در حال کار بوده و گزارش آن به زودی اعلام خواهد شد. 

گزارشگر ویژه‌ حقوق بشر سازمان ملل در افغانستان ادامه داد: مقامات طالبان دربرابر اصرار وی درباره زمان بازگشایی مدارس پاسخ روشنی ارائه نکردند.

بنت تاکید کرد: عدم بازگشایی مدارس به روی دختران بر تعامل جهان با افغانستان تأثیر منفی خواهد گذاشت.

طالبان حدود ۲۱۰ روز می‌شود که دختران را از رفتن به مدارس بازداشته و با آنکه این تصمیم واکنش‌های تندی جهانی را به همراه داشته است و اما تصمیم طالبان مبنی بر مسدود ماندن مدارس به روی دختران همچنان پا برجاست.

طالبان برای چندمین بار است، که وعده بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان را می‌دهد و با گذشت ماه‌ها هنوز بر تعهد خود در قبال دختران افغانستان عملی نکرده است.

ناظران بین‌المللی با اشاره به دوره قبلی حکومت طالبان مبنی بر وعده‌هایی درباره وضعیت زنان و دختران در این کشور عمیقا ابراز نگرانی کرده‌اند.

تشکیل کمیته ۸ نفری برای بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان

کلیدواژه