جوزا 29, 1401 07:21 Asia/Kabul
  • پیشرفت مذاکرات اسلام آباد و تحریک طالبان پاکستان در کابل
    پیشرفت مذاکرات اسلام آباد و تحریک طالبان پاکستان در کابل

"ذبیح الله مجاهد" سخنگوی طالبان از پیشرفت مذاکرات میان اسلام آباد و گروه افراطی تحریک طالبان پاکستان در کابل خبر داد.

به گزارش رادیو دری، " ذبیح الله مجاهد" سخنگوی طالبان در گفتگو با شبکه تلویزیونی جئونیوز گفت: "مذاکرات اسلام آباد و تحریک طالبان پاکستان دو روز پیش به اتمام رسید و بنظر می رسد که این بار مذاکرات نتیجه بخش بوده است."

وی نقش طالبان افغانستان در این مذاکرات را میانجیگر عنوان کرد و گفت: " به هیچکس اجازه استفاده از خاک افغانستان علیه پاکستان را نمی دهیم."

سخنگوی طالبان افغانستان افزود: " طالبان پاکستان آتش بس نامحدود اعلام کرده است که اجرای آن مانع از حملات می شود."

دولت پاکستان با هدف پیشبرد مذاکرات سازش با گروه افراطی "تحریک طالبان پاکستان" از اعزام هیاتی متشکل از علمای ارشد این کشور به کابل خبر داده  بود.

سخنگوی دولت پاکستان هم دوهفته پیش برای نخستین بار از زمان آغاز مذاکرات این کشور با گروه تحریک طالبان پاکستان با پادرمیانی طالبان افغانستان، با تایید اقدامات طرفین برای پیشبرد روند سازش گفت: دولت اسلام‌آباد از برقراری آتش‌بس با طالبان پاکستان استقبال می‌کند. هدف از این مذاکرات متقاعد کردن سرکردگان گروه افراطی "تحریک طالبان پاکستان" برای نرمش در مذاکرات سازش و پیشبرد پیمان آتش‌بس بین طرفین اعلام شده است.

به گفته وزیر اطلاع رسانی پاکستان، روند مذاکرات کنونی با طالبان پاکستان از حمایت رهبران سیاسی و نظامی کشور برخوردار است. با این حال «بلاول بوتو زرداری» وزیر امور خارجه پاکستان و رئیس حزب مردم اعلام کرد که پارلمان‌ کشور باید در مورد این ابتکار جدید در راس امور قرار بگیرد.

دولت پاکستان هشت سال پیش در دوره "نواز شریف" نخست وزیر وقت این کشور طرح گفت‌وگوهای صلح با شبه نظامیان تحریک طالبان را آغاز کرد و پس از برگزاری چندین جلسه مذاکره میان نمایندگان دوطرف، این روند به دلیل عدم توقف حملات تروریستی و آغاز عملیات نظامی از سوی ارتش پاکستان، به نتیجه‌ای نرسید و دولت اسلام‌آباد تصمیم به ادامه سرکوب این گروه گرفت.

سفر علمای پاکستانی به افغانستان برای پیشبرد مذاکرات با گروه تحریک

تلاش تازه دولت پاکستان برای توافق با تحریک طالبان

کلیدواژه