تاکید بر افزایش سرمایه گذاریها در افغانستان
(last modified Sun, 27 Nov 2016 12:44:34 GMT )
قوس 07, 1395 17:14 Asia/Kabul
  • تاکید بر افزایش سرمایه گذاریها در افغانستان

کارشناس اقتصادی با ابراز نگرانی از کاهش ۵۹ درصد سرمایه گذاریها در افغانستان گفت "حل کشمکشهای داخلی و ایجاد سیستم زیر بنایی می تواند به سرمایه گذاران کمک کند.

داکتر غلام حبیب رسترا ، کارشناس اقتصادی با ابراز نگرانی از آمار‌ ادارۀ حمایت از سرمایه‌گذاری‌های افغانستان گفت"طبق این آمار میزان سرمایه‌گذاری در ۹ ماه امسال نسبت به سال گذشته ۵۹ درصد کاهش یافته است و باید تلاش شود تا زمینه سرمایه گذاریها در افغانستان فراهم گردد.

داکتر غلام حبیب رسترا در مصاحبه با رادیو دری گفت "کشمکشهای داخلی رهبران حکومت ، بی ثباتی ،اختطاف تاجران و نبود  سیستم زیر بنایی از عوامل مهم کاهش سرمایه گذاری به شمار می روند.

کارشناس مسایل اقتصادی با اشاره به تاثیر مستقیم کاهش سرمایه گذاری بر امنیت و اقتصاد کشور تاکید کرد" کاهش سرمایه گزاری باعث افزایش بیکاری و  فقر و ناامنی ها شده است.

وی افزود" باید برای جلب سرمایه گذاران خارجی و داخلی سیستم زیر بنایی،حداقل در بخش برق و ترانسپورت را فراهم نماییم .

رسترا همچنین به بالا بودن نرخ بهره اشاره کرد وگفت "نرخ بهره در بانکهای خصوصی افغانستان بین 20 تا 25 درصد و در بانک های دولتی 12 درصد هست در حالیکه در کشورهای دیگر 2 یا 3 درصد تعیین شده هست.

کارشناس مسایل اقتصادی تصریح نمود "سرمایه گذارها در هر کشوری به همکاری بانکهای داخلی ضرورت دارند و باید در خصوص نرخ بهره بانکهای افغانستان تجدیدنظر شود.

داکتر غلام حبیب رسترا یکی دیگر از عوامل جلب سرمایه گذاران را تامین امنیت دانست و افزود" باید اختلافات رهبران حکومت وحدت ملی و همچنین قوای مقننه و مجریه نیزحل شود تا اعتماد سرمایه گذاران  جلب گردد.

 

کلیدواژه