سازمان ملل 2 مقام ارشد طالبان را تحریم کرد
(last modified Tue, 21 Jun 2022 07:16:57 GMT )
جوزا 31, 1401 11:46 Asia/Kabul

سازمان ملل روز گذشته معافیت از سفر 2 مقام ارشد از جمله وزیر تحصیلات عالی و معاون وزارت معارف طالبان را به دلیل اعمال محدودیت بر آموزش زنان تمدید نکرد.

به گزارش رادیو دری، پیش از این سازمان ملل برای 15 نفر از مقامات ارشد طالبان معافیت از ممنوعیت سفر اعمال کرده بود که به دنبال تصمیم جدید این معافیت تنها برای 13 نفر  برای دو ماه تمدید شده و معافیت 2 نفر از مقامات این گروه برداشته شده است. 

یک دیپلمات سازمان ملل که نخواست نامش فاش شود به AFP گفت: سازمان ملل تصمیم گرفته به دلیل اعمال محدودیت بر زنان دو مقام ارشد طالبان را تحریم کند. 

وی افزود: سید احمد شیدخیل معاون وزارت معارف و  عبدالباقی حقانی وزارت تحصیلات عالی دولت موقت طالبان به دلیل اعمال محدودیت این گروه بر آموزش زنان تحریم شدند. 

این در حالی است که پس از به قدرت رسیدن طالبان، این گروه محدودیت های را آموزش و کار زنان افغانستان اعمال کرده و تاکنون اجازه بازگشایی مدارس دخترانه در مقاطع راهنمایی و دبیرستان را صادر نکرده است. 

پیشتر دیدبان حقوق بشر با بیان‌ این که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، بحران حقوق‌بشری به‌ویژه برای زنان و دختران رخ داده، خواستار اعمال ممنوعیت بر سفر مقام‌های طالبان شده بود.
هیدر بار، معاون مدیر بخش زنان دیدبان حقوق بشر گفته بود که این ممنوعیت بر رهبران خاص طالبان از جمله عبدالحق وثیق، رئیس استخبارات، شیخ محمدخالد حنفی، وزیر امر به معروف و نهی از منکر و ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان وضع شود. او گفته است که این مقام‌های طالبان در نقض جدی حقوق بشر دست داشته‌اند.

تاکید دوباره دیده بان حقوق بشر بر ممنوعیت سفر سران طالبان

کلیدواژه