سرطان 06, 1401 09:13 Asia/Kabul
  • محقق، طالبان را در بلخاب به قتل عام غیرنظامیان متهم کرد
    محقق، طالبان را در بلخاب به قتل عام غیرنظامیان متهم کرد

رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان مدعی شد که طالبان در چهار روز اخیر در ولسوالی بلخاب ولایت سرپل، غیرنظامیان را قتل عام کرده است.

به گزارش رادیو دری؛ محمد محقق در پیامی در صفحه فیس‌بوک خود گفته است که ساکنان بلخاب «به جرم عدالت‌خواهى از زمین‌وهوا از سوی جنگجویان طالبان با سلاح‌هاى اهدایى امریکا هدف هجوم قرار گرفتند».

وی افزود: تلاش‌ها برای جلوگیری از جنگ در بلخاب نتیجه نداده است و «ظاهرا طالبان از قبل، تصمیم به سرکوب ساکنان بلخاب را داشته‌اند».

  رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان اضافه کرده است که طالبان با حدود هشت هزار نیرو در چهار روز اخیر، توانسته است مرکز ولسوالی بلخاب و هشت روستای خالی از سکنه را تصرف و «جمع زیادى از مردم بی‌دفاع را قتل‌عام کند».

بر اساس ادعای محقق، در یک مورد، سه عضو یک خانواده در روستای «تخشار و دهنه ترخوج» با دست‌هاى بسته در مقابل  خانه‌شان به رگبار بسته‌ شدند و در روز دوم جنگ نیز در منطقه‌ی «جه میرک» در دامنه‌ی قُم‌کوتل، نیروهاى طالبان دو چوپان و سه  کشاورز را تیرباران کردند.

رهبر حزب وحدت مردم افغانستان افزود: طالبان در «سلسله خشونت‌های خود علیه هزاره‌ها» به خانه محمد مرادى، یکی از فرماندهان جهادى سابق در ولسوالى لعل‌ و سرجنگل غور حمله کرده‌ و او را با دو دختر و یک خواهرزاده‌اش کشته و همسر و پسرش را زخمی و اسیر کرده اند.

طالبان خبر حمله به خانه مرادی و کشته شدن او را به همراه پنج نفر دیگر تایید و اظهار کرده اند که او با مولوی مهدی ارتباط داشته است.

محقق از سازمان ملل و مجامع بین‌المللى و حقوق‌بشرى خواسته است که با وارد‌کردن فشار بر گروه طالبان، جلوی قتل‌عام ساکنان بلخاب و سایر مناطق هزاره‌نشین را بگیرند.

طالبان اخیرا حملات سنگینی را علیه نیروهای مولوی مهدی در بلخاب انجام داده‌اند.

مولوی مهدی تنها فرمانده‌ی هزاره‌تبار طالبان بود که در ماه‌های اخیر با این گروه دچار اختلاف شد و به ولسوالی بلخاب سرپل رفت.

نگرانی شورای علمای شیعه افغانستان از گسترش جنگ در بلخاب

جنگ بلخاب برای تمام طرف های افغانستان مهم و سرنوشت ساز است

کلیدواژه