آخرین تحولات درگیری‌ ها در "بلخاب"
(last modified 1401-04-06T10:15:27+00:00 )
سرطان 06, 1401 14:45 Asia/Kabul
  • آخرین تحولات درگیری‌ ها در \
    آخرین تحولات درگیری‌ ها در \"بلخاب\"

مرکز ولسوالی بلخاب ولایت سرپُل افغانستان که در روز‌های اخیر صحنه جنگ و درگیری بین نیروهای دولت طالبان و طرفداران «مولوی مهدی مجاهد» از فرماندهان ناراضی طالبان بود، اکنون در کنترل نیروهای این دولت قرار دارد.

به گزارش رادیو دری،مولوی مهدی مجاهد فرمانده‌ طالبان از قوم هزاره‌ در ولایت سرپُل ، دولت طالبان  را به دلیل کم توجهی و بی مهری به شیعیان و هزاره ها مورد انتقاد قرار داده که باعث جنگ و درگیری بین طرفین شده است .

به گزارش رادیو دری به نقل از منابع خبری افغان ، مولوی مهدی فرمانده هزاره تبار و ناراضی طالبان از مرکز ولسوالی بلخاب به سوی حومه‌های این ولسوالی عقب نشینی کرده است.

هرچند طالبان عملیات علیه مولوی مهدی را در ولسوالی بلخاب پایان یافته اعلام کرده، اما گزارش‌ها حاکیست که درگیری‌های پراکنده در اطراف مرکز این ولسوالی ادامه دارد.

دولت طالبان همچنین اعلام کرد، ساکنان ولسوالی بلخاب به زندگی عادی خود ادامه دهند و طالبان به آن‌ها کاری ندارد، اما گفته می‌شود،  خانواده‌های ساکن در مرکز این ولسوالی به کوه‌ها متواری شده اند.

از سوی دیگر مسئولان نظامی طالبان در ولایت غور گفتند، در عملیاتی که نیرو‌های طالبان برای بازداشت یک فرمانده محلی به نام محمد مرادی در این ولایت انجام دادند ، هشت نفر از جمله مرادی با چهار همراهش و یک عضو طالبان کشته و سه نفر دیگر زخمی شدند.

به گفته طالبان ، محمد مرادی با مولوی مهدی همکاری می‌کرد.

در همین حال شورای هزاره‌های افغانستان در خارج از این کشور در بیانیه‌ای از وضعیت زندگی ساکنان ولسوالی بلخاب ابراز نگرانی کرده و خواستار پایان جنگ و جلوگیری از هرگونه اقدامات ضد حقوق بشری در این ولسوالی شده است.

شورای علمای شیعه افغانستان نیز ضمن ابراز نگرانی از گسترش جنگ بین نیروهای طالبان و طرفداران نیروهای «مولوی مهدی مجاهد» از فرماندهان طالبان به ولسوالی " بلخاب " اعلام کرد،نباید غیرنظامیان در این جنگ مورد آزار و اذیت قرار گیرند.

نگرانی شورای علمای شیعه افغانستان از گسترش جنگ در بلخاب

کلیدواژه