سرطان 08, 1401 13:15 Asia/Kabul
  • تسهیل روند صدور روادید برای رانندگان افغان از طرف پاکستان
    تسهیل روند صدور روادید برای رانندگان افغان از طرف پاکستان

پاکستان روند صدور روادید را برای رانندگان افغان، تسهیل کرده است .

پس از فرمان «شهباز شریف »نخست وزیر پاکستان برای تسریع واردات زغال سنگ از افغانستان، اسلام‌آباد روند صدور روادید این کشور را برای رانندگان افغانستان تسهیل کرده است .

شریف هدف از افزایش واردات زغال سنگ از افغانستان را تولید برق ارزان برای کمک به مصرف کنندگان و صنایع داخلی پاکستان دانست و گفت، قرار است بهای واردات به جای دلارآمریکا  به روپیه پرداخت شود.

پاکستان همواره با کمبود گاز، نفت و برق  و بالا بودن بهای سوخت و انرژی و خاموشی های گسترده رو برو بوده است. دولت جدید این کشور درصدد گسترش روابط با دولت طالبان در افغانستان است . 

به گزارش رادیو دری ، «شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان امروز(چهارشنبه) در توئیتی اعلام کرد ، دولت این کشور تغییر روند صدور روادید برای اتباع افغانستان را تصویب کرد.

شریف افزود ، بر اساس تغییرات جدید، سفارتخانه‌های پاکستان درخواست روادید را بر مطابق ملیت فعلی افراد بررسی می‌کنند و رانندگان افغان نیز قادر خواهند بود به مدت 48 ساعت روادید  را برای مدت حداکثر یک سال دریافت کنند.

نخست وزیر پاکستان تصریح کرد،  اقدام اسلام آباد  برای تسهیل روند صدور روادید برای اتباع افغانستان با هدف نزدیک‌تر کردن هر دو کشور، کمک به مردم افغانستان و جذب تجارت و سرمایه‌گذاری از منطقه آسیای مرکزی است.

از طرفی دولت طالبان در افغانستان، قیمت زغال سنگ صادراتی این کشور را بیش از دو برابر افزایش داده است .

وزارت مالیه دولت طالبان امروز( چهارشنبه) در بیانیه ای اعلام کرد،  قیمت هر تن زغال سنگ صادراتی افغانستان از 90 دلار به 200 دلار افزایش یافته است.

براساس این بیانیه وزارت مالیه دولت طالبان ،دلیل افزایش نرخ صادراتی زغال سنگ افزایش قیمت آن در بازارهای جهانی است و از این پس قیمت جدید در تمامی گمرکات افغانستان لحاظ خواهد شد.

گفتنی است که قیمت جهانی زغال سنگ در هر تن 365 دلار است و طالبان تاکنون درباره اینکه قرار است زغال سنگ به پاکستان به روپیه فروخته شود یا دلار اظهارنظر نکرده است.

تسهیل صدور روادید ازسوی پاکستان برای خروج خبرنگاران از افغانستان

کلیدواژه