سرطان 08, 1401 17:18 Asia/Kabul
  • یک مقام امنیتی سابق افغانستان: در کوزوو زندانی هستیم
    یک مقام امنیتی سابق افغانستان: در کوزوو زندانی هستیم

یک مقام ارشد امنیتی سابق افغانستان که پس از خروج از این کشور به یک اردوگاه نظامی آمریکا در کوزوو منتقل شده است، شرایط اسکان خود را در این کمپ، شرایط زندان توصیف کرد.

به گزارش رادیو دری؛ محمد عارف سروری که در زمان ریاست جمهوری حامد کرزی رئیس اداره امنیت ملی افغانستان و بعدها نماینده پارلمان بود گفته است او به همراه شماری دیگر از افغان‌ها که بیشتر ماموران وزارت دفاع٬ کارکنان محلی سازمان سیا در افغانستان و کارمندان سفارت امریکا در کابل بودند در یک کمپ نظامی در کوزوو زندانی هستند.

به گفته سروری، او در کمپ نظامی «باند استیل» که یک پایگاه نظامی امریکا در کشور کوزوو است به عنوان یک زندانی زندگی می کند و از یک زندانی٬ حیثیت بیشتری ندارد.

این مقام سابق امنیتی افغانستان اظهار کرده است: «حدود ۴۵ پناهجوی افغان از زمانی که با کمک ایالات متحده از افغانستان خارج شدند در یک پایگاه نظامی این کشور در کوزوو در شرایط نامناسبی گرفتار شده‌ اند و تنها اجازه رفتن به طعام‌خانه، حمام و خیمه‌شان را دارند.»

سروری تصریح کرده است: « نه تنها نمی‌توانیم کمپ را ترک کنیم، بلکه نمی‌توانیم با بیشتر افراد بازدیدکننده صحبت کنیم».

وی گفته است که  به همراه برخی دیگر از پناهجویان افغان در ماه آگوست/ اسد سال گذشته با هواپیمای امریکایی، ابتدا به کویت و بعد قطر منتقل شدند و سپس به کوزوو انتقال یافتند.

محمد عارف سروری در حمله امریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ با سازمان سیا کار می‌کرد و قبل از سقوط افغانستان به دست طالبان، به عنوان مقام ارشد امنیتی و بعد هم به عنوان نماینده پارلمان و سیاست مدار فعالیت می کرد.

این در حالی است که مقام‌های امریکایی گفته اند که بیشتر از هشتاد درصد پناهجویان خارج شده از افغانستان٬ واجد شرایط در خواست پناهندگی از این کشور نیستند و حتی آنانی که به امریکا انتقال یافته اند باید به کشور سومی بروند تا درخواست آنان بررسی شود.

اگر بایدن در تخلیه همه آمریکایی‌ها و متحدان افغان ناکام بماند، باید استیضاح شود

انتقال بیش از ۲ هزار شهروند افغان از اردن به آمریکا

 

کلیدواژه