سرطان 10, 1401 20:04 Asia/Kabul
  • یک عکس و سوال‌های بی‌پاسخ؛ به راستی رهبر طالبان کیست؟
    یک عکس و سوال‌های بی‌پاسخ؛ به راستی رهبر طالبان کیست؟

تنها تصویر منتشر شده از ملا هبت الله آخوندزاده رهبر طالبان در دومین روز گردهمایی علمای دینی در کابل به ابهامات درباره هویت واقعی او دامن می زند.

به گزارش رادیو دری، ملا هبت الله آخوند زاده امروز برای نخستین بار پس از سال ها زندگی مخفیانه و به دور از انظار عمومی در تالار لویه جرگه در جمع علمای دینی در کابل حضور یافت و سخنرانی کرد.

این در حالی است که ممنوعیت ورود خبرنگاران و اصحاب رسانه به محل برگزاری این گردهمایی مانع از انتشار تصاویر این نشست شده است.

با این حال انتشار یک عکس از رهبر طالبان در فضای مجازی که نشان می دهد او هنگام سخنرانی در این گردهمایی پشت به جمعیت ایستاده ، به حرف و حدیث ها و شایعات همیشگی درباره هویت واقعی او رنگ و بوی جدی تری داده است.

پیش از این شایعات زیادی درباره ملاهبت الله آخوند زاده مطرح شده است که از کشته شدن او پیش از روی کار آمدن طالبان در افغانستان حکایت دارد؛ شایعاتی که گروه طالبان به طور رسمی آنها را همواره رد کرده اند.

به تازگی رحمت الله نبیل رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان ادعا کرد: کسی که به عنوان رهبر حکومت موقت طالبان معرفی می شود، ملا هبت‌الله آخوند زاده نیست.

او با نشر ویدیویی در صفحه توییترش مدعی شد: مولوی حمدالله ساکن اصلی ولسوالی پنجوایی ولایت قندهار و از قوم نور زی، جانشین ملا هبت‌الله رهبر طالبان شده است و از دیر زمانی به این‌سو نقش مولوی هبت‌الله را بازی می‌کند.

روزنامه صبح کابل در ماه میزان سال 1400 به نقل از یک عضو ارشد گروه طالبان نوشت: «ملاهبت الله آخوندزاده» رهبر این گروه سال گذشته در یک حمله انتحاری در پاکستان کشته شده است.

حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان نیز در ماه جوزا سال گذشته در یک نشست خبری ادعا کرده بود که  طالبان  ۱۲ ماه است که  از ملاهبت الله هیچگونه اطلاعی ندارد.

خبر کشته شدن ملاهبت الله آخوند زاده به همراه شمار دیگری از فرماندهان وی از جمله ملا مطیع‌الله  و حافظ عبدالمجید  سال  1399هنگام حمله انتحاری در منطقه قبایلی پاکستان در شهر کویته منتشر شد، اما گروه طالبان همواره این خبر را تکذیب کرده است.

نبیل مدعی شد: رهبر طالبان، قلابی است

اخبار ضد و نقیض از کشته شدن رهبر طالبان در پاکستان

رد کشته شدن «ملا هبت‌الله» از سوی طالبان

کلیدواژه