سرطان 11, 1401 11:16 Asia/Kabul
  • حکمتیار از عملکرد طالبان در نشست علمای دینی در کابل انتقاد کرد
    حکمتیار از عملکرد طالبان در نشست علمای دینی در کابل انتقاد کرد

گلبدین حکمتیار هم به نبود زنان در نشست لویه جرگه واکنش نشان داد و از طالبان خواست تا «براساس شریعت» و به روشنی پاسخ دهد که چرا زنان در «نشست بزرگ علما» حضور نداشته‌اند.

به گزارش رادیو دری؛ حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان تاکید کرده است که هیچ ابهامی در مورد حقوق زنان در اسلام وجود ندارد و سکوت طالبان در برابر حقوق زنان، مشکل آموزش آنان را حل نمی‌کند.

حکمتیار همچنین گفت: باید در نشست علمای طالبان مساله آموزش و تحصیل دختران بحث می‌شد، زیرا اگر مشکل [آموزش دختران] حل نشود، مردم کشور را ترک خواهند کرد تا برای دختران‌شان [زمینه آموزش را در خارج] فراهم کنند.

وی اضافه کرد: تشکیل پارلمان مقتدر و تصویب قانون اساسی جدید هم باید بحث اصلی این نشست می‌بود.

رهبر حزب اسلامی افغانستان از واضح نبودن دستور کار نشست طالبان نیز انتقاد کرد و افزود: طالبان آجندای این نشست را واضح به مردم بیان نکرده است اما همه «می‌دانند» که این نشست با چه هدفی برگزار شده است.

حکمتیار خطاب به طالبان گفت: «با مردم صادق باشیم. این تقاضای دین است که به تعهد خود وفادار بمانیم، زیرا دروغ و ایمان نمی‌تواند یکجا باشد.»

وی «نشست بزرگ علما» در کابل را یک گردهمایی درون‌طالبانی خواند و اظهار کرد: در این نشست از چهره‌های سیاسی و احزاب نیز دعوت نشده است، در حالی که تعامل با احزاب و این که چه موقفی در برابر مخالفان مسلح طالبان گرفته شود نیز در این نشست باید به بحث گرفته می‌شد.

این فعال سیاسی افغان به سخنان مجیب الرحمان انصاری خطیب مسجد محله گازرگاه شهر هرات نیز واکنش نشان داد و تاکید کرد: نباید به کسی اجازه داده شود که از نام دین سوء استفاده و فتوا صادر کند.

حکمتیار تصریح کرد: برخورد با مخالفان، دشمن و اسیران جنگی در اسلام واضح بیان شده است و نیاز به فتوا نیست.

مولوی انصاری در سخنرانی خود در نشست طالبان گفته بود که هرکسی در برابر حکومت طالبان مخالفت می‌کند، باید گردنش زده شود.

مولوی انصاری: گردن مخالفان حکومت طالبان باید زده شود

انتقاد گلبدین حکمتیار از طالبان

حکمتیار با تشکیل لویه جرگه در افغانستان مخالفت کرد

 

کلیدواژه