سرطان 12, 1401 09:27 Asia/Kabul
  • اوضاع نامناسب آوارگان در بلخاب
    اوضاع نامناسب آوارگان در بلخاب

پس از آغاز درگیری میان مولوی مهدی و حکومت طالبان در بخش بلخاب ولایت سرپل، صدها خانواده در ارتفاعات این ولایت آواره شده اند.

به گزارش رادیو دری، پس از انتشار خبرهایی مبنی بر آوارگی صدها خانواده از ولسوالی بلخاب ولایت سرپل متاثر از درگیریهای طالبان و نیروهای مولوی مهدی؛ رییس پیشین اداره اطلاعات بامیان، خبرنگار محلی صدای افغان وضعیت آوارگان را از نزدیک بررسی کرده است. براساس این گزارش، صدها خانواده در کوه‌های معروف به «تاس» در نوار مرز ولسوالی بلخاب ولایت سرپل آواره شده‌اند که باتوجه‌به سردی هوا تعداد زیادی از اطفال در دامنه‌های این کوه به انواع بیماری‌ مبتلا شده اند. 

مولوی عبدالله سرحدی؛ با تایید اوضاع نامناسب آوارگان در بلخاب گفت: این افراد بخاطر درگیری بین نیروهای طالبان و نیروهای مولوی مهدی از بیم جان خود به کوه های اطراف پناه برده اند. وی گفت: در یک جلسه اضطراری با مؤسسات ملی و بین‌المللی خواهان کمک فوری به آوارگان ولسوالی بلخاب شده اما ساکنان محلی می گویند نهادهای کمک‌کننده به این مناطق آمده اند اما تاکنون کمکی به آنها نشده است. 

از دو ماه پیش تنش ها میان مولوی مهدی؛ رییس پیشین اداره اطلاعات بامیان و حکومت طالبان افزایش یافته است.

یک ماه پیش نیز درگیری میان نیروهای طالبان و مولوی مهدی در بلخاب رخ داده بود که نزدیک به ۱۰ کشته و زخمی از هر دو طرف داشت. پس از این درگیری، ماه گذشته انعام الله سمنگانی؛ سخنگوی کابینه طالبان به بلخاب رفت و با مولوی مهدی دیدار داشت.

این دیدار ظاهرا بی نتیجه بود و بی هیچ ستاوردی خاتمه یافت. در یک هفته اخیر صدها نیرو از ولایات همجوار سرپل به اطراف بلخاب رفته اند اما اختلافات طرفین همچنان ادامه دارد و در این بین مردم منطقه هستند که بیشترین آسیب را دیده اند.

آخرین تحولات درگیری‌ ها در "بلخاب"

ادامه درگیری بین نیروهای دولت طالبان و مولوی مهدی در بلخاب

کلیدواژه